Foto: Foto: Ola Gustafsson

Peppa lata kolleger!

Uppd. 2007-10-04 11:31
 
 

Måste du täcka upp för andra för att arbetsuppgifter över huvud taget ska bli gjorda?
Frustrerande kanske, men att snacka skit hjälper inte.


Slöa arbetskompisar är ett irritationsmoment på många arbetsplatser.
– Många med lata kolleger väljer att snacka skit om sin kollega, vilket sällan leder till någon förbättring. Nyckeln är i stället att förstå vad slöheten handlar om, säger beteendevetaren Carina Bång, motivationsexpert på Livshandboken.se.
En motiverad kollega drar inte fötterna efter sig, menar hon.
Fast är det verkligen mitt ansvar som kollega att hålla motivationen uppe på andra i arbetsgruppen?
– Ja, alla har vi ett eget ansvar för den situation vi befinner oss i. Den omotiverade mår ofta inte så bra, och som kollega kan man definitivt välja att vara en person som hjälper sina kolleger framåt.
Följ hennes tips för att skruva upp motivationen hos din kollega – så blir mer gjort.
– Ett enkelt sätt att påbörja en förändring är att på fikarasten fråga ”Hur går det i dag? Hur känns det?” och utgå därifrån.

Expert: Så motiverar du andra på bäst sätt

1 Lyssna! Vad är det din kollega säger? Genom att vi som människor blir uppmärksammade och tagna på allvar ökar vår känsla av betydelse.
 
2 Bekräfta. Omformulera det din kollega berättar för att visa att du har förstått personens uppfattning av situationen, sina känslor och upplevelsen. Uppmärksamma framsteg och starka sidor hos personen. När vi blir bekräftade känner vi tillit och det blir lättare för oss att säga vad vi egentligen tycker och tänker.
 
3 Ställ öppna frågor. Få i gång kollegans egna tankar genom att ställa öppna frågor, till exempel: Kan du beskriva hur du upplever situationen just nu? Kan du beskriva hur du skulle vilja att situationen såg ut? Vilka lösningar ser du?
 
4 Undvik råd. Vi människor gör oftast vad vi själva säger att vi ska göra, inte vad någon annan säger att vi ska göra. Därför tjänar vi på att låta människor i största möjliga mån hitta sina egna lösningar. Exempelvis kan du säga: ”Jag förstår att det är tråkigt. Vad skulle du behöva för att få det roligare?”
 
5 Sjung inte med i klagosången. Gnäller din kollega på allt och alla? Akta dig för att ge bränsle åt klagovisan. Ställ i stället frågor om möjliga lösningar, exempelvis: ”Vad kan du göra för att förbättra situationen?”
 
6 Sträck ut en hjälpande hand. Om din kollega exempelvis har åtagit sig att skriva en rapport är sannolikheten högre att den färdigställs i tid om du erbjuder dig att vara bollplank. Delaktighet och känslan av samarbete ökar motivationen.

7 Undvik argumentation Argumentation är ett låst läge. Det blir en prestigekamp där den ene bara försöker övertala den andre.
 
8 Tydlig kommunikation. Uttryck hur du upplever situationen. Ibland är personen inte medveten om sitt eget beteende och kan inte heller tankeläsa vad du tycker. Underförstådda kommentarer fungerar inte.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet