Foto: Foto: Ola Gustafsson

Sex steg för att få ett roligare jobb

Publ. 2007-07-30 23:19
 
 

UPPGRADERING. Här är sexstegsmetoden som hjälper dig att uppgradera ditt jobb, så att det blir mer stimulerande, meningsfullt och kul.
Modellen har fått stort genomslag i USA. Den är skapad av Marcus Buckingham, av många ansedd som världens mest framstående talangforskare, och även författare till de toppsäljande managementböckerna ”Now, discover your strengths” och ”First, break all the rules”.
I sin senaste bok ”Go put your strengths to work” går han igenom sexstegsmetoden i detalj och berättar om värdet av att använda sig av den.
– Dina prestationer, din karriär och betydelsen av dina insatser kommer att förändras för alltid, förklarar han självsäkert.
Hans metod tar sin utgångspunkt i den krassa verkligheten:
– Ingen av oss älskar alla aspekter av vårt jobb. Oavsett vad vi har för jobb består det aldrig av en enda sak utan av många. Vissa fyller oss med energi, andra gör oss matta eller uttråkade.
Så i stället för att nöja oss med hur vår arbetsbeskrivning ser ut, och klaga över att ”det är chefen som bestämmer”, måste vi själva ta kontrollen över hur vi tillbringar vår arbetstid, menar han.
Sök upp sysslor på jobbet som känns stärkande i stället för att passivt hamna i arbetsuppgifter som dränerar dig på energi och gör dig matt.
Till hans stora glädje implementerar nu många framgångsrika företag den stärkande arbetsmetodiken i sina organisationer, till exempel Intel, Yahoo, Accenture, Best Buy och Toyota.

Så krossar du myterna

1. KROSSA MYTERNA Tror du att du får det bättre på jobbet om du övar upp dina svagheter? Dags att tänka om. Forskningen visar tydligt att du blir framgångsrikare, och får en roligare karriär, om du fokuserar på att utveckla de aspekter av ditt jobb som du har en fallenhet för. Att det lönar sig mest att rikta uppmärksamheten på att ”rätta till” sina svagaste sidor är en myt, grundad under skoltiden då många av oss uppmuntrades att ägna mest läxtid åt de ämnen som det gick sämst i.

2. FÅ KLARHET Från och med i dag, ha alltid två lappar på ditt skrivbord eller i fickan, en märkt ”STYRKELAPP” och en märkt ”FÖRSVAGNINGSLAPP”. Så fort du känner att något i ditt arbete stämmer in på någon av listorna gör du en notering om det.

3. VÅGA FÖLJA DINA STYRKOR
Hur kan du se till att du oftare hamnar i den typ av situationer som du har skrivit på din styrkelapp? Kan du prata med någon som får detta att hända?

4. SKÄR BORT SÅDANT SOM FÖRSVAGAR DIG
Inse skillnaden mellan att vara duktig på en grej och att bli stärkt av den. Om du trots beröm och applåder för din arbetsinsats tappar energi av att utföra den är det bara att konstatera faktum: Aktiviteten försvagar dig. Se till att styra bort från dessa uppgifter så långt som möjligt.

5. LÅT CHEFEN VETA
Boka in ett samtal med chefen där du säger: ”Jag har en del idéer om hur jag kan tillföra mer till företaget. Jag har upptäckt att jag kommer till min rätt när jag xxxx, xxxx och xxxx.”

6. FORTSÄTT HELA LIVET Titta på din styrkelapp och din försvagningslapp varje dag, som en påminnelse. Gör en plan för hur din nästa vecka, din nästa månad och dina närmaste år kan innehålla mer styrkesysslor och färre försvagningssysslor.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär