Mattias Qvarfordt, köksmästare, tror inte att han blivit baktalad. – Nej, inte vad jag vet. Däremot blev jag utsatt för restaurangbranschens pennalism när jag var elev. Men det är egentligen inget baktalande. Skitsnacket kan ju bli till konstruktiv kritik också. 
Foto: Foto: Jörgen Appelgren

Skippa skitsnacket

Publ. 2007-06-20 21:12
 
 

SKVALLER. Skitsnack förekommer på i princip alla arbetsplatser och blir lätt ett fenomen som sprider sig i takt med att allt fler ägnar sig åt baktaleri.
– Skvaller har en förmåga att sammansvetsa människor. Man skapar en samhörighet genom att baktala någon. Det är en anledning till att skitsnack är så vanligt förekommande. En annan anledning är att vi inte alltid vågar stå för våra egna reaktioner och känslor, säger Nicklas Andén, konflikthanterare som löst konflikter på bland annat vårdhem, verkstadsföretag och utbildningsföretag.
Om skitsnacket tillåts florera riskerar det att växa till större och mer komplicerade konflikter. Dessa uppkommer ofta kring en trivialitet och växer sig sedan större, och när parterna väljer att anförtro sig åt andra i stället för att konfrontera varandra är konfliktrisken överhängande.
– Alla vet att baktaleri är fel. Utmaningen ligger i att skapa en arbetsmiljö där baktaleri över huvud taget inte accepteras, där det är tabu och den som baktalar inte får någon respons från övriga kolleger, säger Nicklas Andén.

Fem steg för att skippa snacket

1. Sätt stopp direkt. Så snart någon baktalar en kollega, tala tydligt om för vederbörande att du tycker att hon eller han bör konfrontera personen i fråga i stället för att vända sig till dig.

2. Utgå från dig själv. Om du exempelvis tar upp ett problem med chefen, säg hellre att ”jag upplever att …” än ”vi på min avdelning upplever att …”
3Undvik ”yttre källor”. Säg hellre ”Olle, jag upplever dig så här” än ”jag vet många som upplever dig så här”. Lita alltså inte på rykten, skaffa i stället egen information om personen i fråga och vad hon eller han har gjort.

4. Fråga efter tolkningar. Om du har sagt något till en kollega men inte är säker på hur det har uppfattats, ta för vana att fråga personen hur det du sagt tolkats.

5. Rensa luften. Om du blir sårad eller på något vis tar illa upp av vad en kollega sagt, sträva alltid efter att konfrontera personen i fråga. Förklara hur du reagerade på det som sagts och att du inte uppskattar den typen av kommentarer. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet