Mattias Qvarfordt, köksmästare, tror inte att han blivit baktalad. – Nej, inte vad jag vet. Däremot blev jag utsatt för restaurangbranschens pennalism när jag var elev. Men det är egentligen inget baktalande. Skitsnacket kan ju bli till konstruktiv kritik också. 
Foto: Foto: Jörgen Appelgren

Skippa skitsnacket

Publ. 2007-06-20 21:12
 
 

SKVALLER. Skitsnack förekommer på i princip alla arbetsplatser och blir lätt ett fenomen som sprider sig i takt med att allt fler ägnar sig åt baktaleri.
– Skvaller har en förmåga att sammansvetsa människor. Man skapar en samhörighet genom att baktala någon. Det är en anledning till att skitsnack är så vanligt förekommande. En annan anledning är att vi inte alltid vågar stå för våra egna reaktioner och känslor, säger Nicklas Andén, konflikthanterare som löst konflikter på bland annat vårdhem, verkstadsföretag och utbildningsföretag.
Om skitsnacket tillåts florera riskerar det att växa till större och mer komplicerade konflikter. Dessa uppkommer ofta kring en trivialitet och växer sig sedan större, och när parterna väljer att anförtro sig åt andra i stället för att konfrontera varandra är konfliktrisken överhängande.
– Alla vet att baktaleri är fel. Utmaningen ligger i att skapa en arbetsmiljö där baktaleri över huvud taget inte accepteras, där det är tabu och den som baktalar inte får någon respons från övriga kolleger, säger Nicklas Andén.

Fem steg för att skippa snacket

1. Sätt stopp direkt. Så snart någon baktalar en kollega, tala tydligt om för vederbörande att du tycker att hon eller han bör konfrontera personen i fråga i stället för att vända sig till dig.

2. Utgå från dig själv. Om du exempelvis tar upp ett problem med chefen, säg hellre att ”jag upplever att …” än ”vi på min avdelning upplever att …”
3Undvik ”yttre källor”. Säg hellre ”Olle, jag upplever dig så här” än ”jag vet många som upplever dig så här”. Lita alltså inte på rykten, skaffa i stället egen information om personen i fråga och vad hon eller han har gjort.

4. Fråga efter tolkningar. Om du har sagt något till en kollega men inte är säker på hur det har uppfattats, ta för vana att fråga personen hur det du sagt tolkats.

5. Rensa luften. Om du blir sårad eller på något vis tar illa upp av vad en kollega sagt, sträva alltid efter att konfrontera personen i fråga. Förklara hur du reagerade på det som sagts och att du inte uppskattar den typen av kommentarer. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet