Helene Alsterman, 39, kundansvarig, Bromma:
– Har man mycket kontakt med kunder ska man vara snyggt klädd, helst i kostymbyxor. Det är inte okej med fleecetröja, trasiga jeans eller gympadojor, och inga män som är barfota i sandaler.

Fredrik Rosengren, 34, avdelningschef, Gröndal:
– Man ska vara hel och ren. På min arbetsplats gäller kavaj och skjorta. Inga shorts eller killar i sandaler.

Shapout Varzdari, 44, krögare, Huddinge:
– Man ska vara klädd så att man trivs. Jag är chef och bestämmer själv vilka kläder jag ska ha. Shorts och sandaler är helt okej för mig. Men på banken kanske det ska vara lite mer strikt.

Shorts ej okej på jobbet

Uppd. 2007-06-14 11:59
 
 

ETIKETT Är det okej att klä sig i shorts och vara barfota i ett par sandaler på jobbet?
Nej, säger Lars Dahmén, vd för mediabolaget IDG, som förbjuder herrar att ha shorts och nakna fötter.
– Vi har mycket kunder i huset och de förväntar sig att bli behandlade på ett visst sätt, säger Dahmén.
Hur ska man klä sig då?
– Det handlar om sunt förnuft. Man ska vara hel och ren. Man ska ha ordentliga kläder på kroppen om man jobbar på kontor.
Cafés moderedaktör Daniel Lindström håller med.
– Det är viktigt att se proper ut.
Helene Alsterman är kundansvarig på sin arbetsplats och beskriver sig själv som lite av en stilpolis.
– Har man mycket kundkontakt ska man vara snyggt klädd, helst i kostymbyxor.
Men krögaren Shapout Varzdari tycker att det viktigaste är att man trivs.
– Shorts och sandaler är helt okej för mig.

Fråga
Är det okej med shorts på jobbet?
 
 
 
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet