Helene Alsterman, 39, kundansvarig, Bromma:
– Har man mycket kontakt med kunder ska man vara snyggt klädd, helst i kostymbyxor. Det är inte okej med fleecetröja, trasiga jeans eller gympadojor, och inga män som är barfota i sandaler.

Fredrik Rosengren, 34, avdelningschef, Gröndal:
– Man ska vara hel och ren. På min arbetsplats gäller kavaj och skjorta. Inga shorts eller killar i sandaler.

Shapout Varzdari, 44, krögare, Huddinge:
– Man ska vara klädd så att man trivs. Jag är chef och bestämmer själv vilka kläder jag ska ha. Shorts och sandaler är helt okej för mig. Men på banken kanske det ska vara lite mer strikt.

Shorts ej okej på jobbet

Uppd. 2007-06-14 11:59
 
 

ETIKETT Är det okej att klä sig i shorts och vara barfota i ett par sandaler på jobbet?
Nej, säger Lars Dahmén, vd för mediabolaget IDG, som förbjuder herrar att ha shorts och nakna fötter.
– Vi har mycket kunder i huset och de förväntar sig att bli behandlade på ett visst sätt, säger Dahmén.
Hur ska man klä sig då?
– Det handlar om sunt förnuft. Man ska vara hel och ren. Man ska ha ordentliga kläder på kroppen om man jobbar på kontor.
Cafés moderedaktör Daniel Lindström håller med.
– Det är viktigt att se proper ut.
Helene Alsterman är kundansvarig på sin arbetsplats och beskriver sig själv som lite av en stilpolis.
– Har man mycket kundkontakt ska man vara snyggt klädd, helst i kostymbyxor.
Men krögaren Shapout Varzdari tycker att det viktigaste är att man trivs.
– Shorts och sandaler är helt okej för mig.

Fråga
Är det okej med shorts på jobbet?
 
 
 
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet