IDÉER. En intraprenör har i princip samma egenskaper som en entreprenör: brinner för sitt jobb, ger sig inte, sticker gärna ut hakan – och testar sina idéer tills de får genomslag.
Skillnaden är att intraprenören är anställd i en organisation.
De senaste åren har statusen för dessa ”interna entreprenörer” ökat avsevärt:
– Företag jobbar mer aktivt än tidigare för att attrahera och behålla dessa individer. De hjälper företaget att behålla sin konkurrenskraft i ett företagsklimat som allt mer baseras på konkurrens och likriktning, säger Ola Ahlvarsson, författare till boken ”Mission Possible”, där han bland annat skriver om intraprenörskap.
Han menar att allt fler företag samtidigt ser sambandet mellan att uppmuntra medarbetarnas intraprenöriella egenskaper och ett ökat välmående.
Som exempel nämner Ola Ahlvarsson 3M, företaget som bland annat skapat Post-it lapparna.
– Där har de anställda ett par timmar i veckan avsatta för att arbeta med egna, innovativa projekt.
Martin Tivéus, vd på teleoperatören Glocalnet, är en typisk intraprenör.
– En bra intraprenör måste brinna för att kommunicera med och motivera människor till förändring, något som passar bra in på min personlighet, säger han.