Klockan är tre och Torbjörn Åkerstedt är inte alls trött. Han är nämligen sömnforskare och vet hur man ska göra för att undvika eftermiddagströttheten. 
Foto: Foto: Urban Brådhe

Så undviker du klockan tre-koman

Uppd. 2010-02-19 14:15
 
 

SOVA. Ett par timmar efter lunch, kring tretiden, kommer den: energisvackan.
Plötsligt känns det oerhört frestande att lägga sig i stället för att jobba.
Forskare har konstaterat att eftermiddagströttheten är en kvarleva från barndomen, en latent trötthetsstöt som knockar oss mitt på dagen.
– Det har gjorts många vetenskapliga försök på  eftermiddagströtthet. Det har visat sig att aktivitet och omväxling är de två bästa sätten att slippa känna av eftermiddagsdippen, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare vid Karolinska institutet.

Eftermiddagströttheten har – föga förvånande – ett starkt samband med hur mycket sömn vi fått natten innan. Om man inte sovit tillräckligt länge är sannolikheten stor att tröttheten infinner sig just på eftermiddagen.
– Eftermiddagsdippen är inte helt ofarlig. Undersökningar har visat att olycksrisken i trafiken fördubblas vid tretiden på eftermiddagen. En biltillverkare försökte minska olycksstatistiken genom att spreja mentoldoft i bilen, vilket hade en uppiggande effekt på förarna.
Tack och lov brukar segheten inte hålla i sig någon längre stund, 45 minuter i snitt. Trötthetskänslan förstärks av monotona sysslor och värme.
– Det är en förklaring till varför man ofta känner sig sömnig vid bilkörning, säger Torbjörn Åkerstedt.

Sömnforskarens bästa håll dig pigg -tips

Ät en lättare lunch
Stora mängder mat kräver mycket energi för att brytas ner. Se till att inte heller äta en lunch som du inte känner dig riktigt mätt på, det resulterar ofta i lågt blodsocker på eftermiddagen. När man känner sig slö på eftermiddagen är det lätt hänt att sötsaker slinker ner, men sötsaker ger blodsockerfall när insulinet slår till för att föra ut socker i cellerna. Drick i stället en kopp kaffe, koffein har en beprövat uppiggande effekt, men tänk på att det tar ungefär en kvart för kroppen att absorbera koffeinet.

Ta gärna en eftermiddagslur någon timme efter lunch
Inte alla har den möjligheten. Men för dig som har det, sov i minst tio minuter och högst en halvtimme. Mindre är tio minuters sömn har visat sig vara svårt att uppnå någon mätbar effekt på, och om du sover mer än en halvtimme riskerar du att känna dig ännu segare och slöare än när du somnade eftersom du då hunnit komma in i djupsömnsstadiet.
Aktivera dig
En promenad runt kvarteret piggar upp för stunden, men forskning har visat att effekten tyvärr sällan håller i sig när man promenerat klart. Aktivera dig i stället på alla upptänkliga sätt. Prata med en kollega, ta några kopior eller ring ett par telefonsamtal så att du känner dig mindre trött än du egentligen är.

Frisk luft piggar upp
Se till att få in mycket frisk luft på din arbetsplats. Öppna fönstret och släpp in ljus och luft. Det har en uppiggande effekt. Om du kör bil, veva ner rutan och släpp in rikligt med luft. Om du har möjlighet att ta med dig din bärbara  dator och sitta ute och jobba så gör gärna det.

Acceptera energifallet
För att få saker och ting gjorda trots eftermiddagens slöhet kan du välja att förlägga enklare arbetsuppgifter till just den tidsperioden, exempelvis städa skrivbordet eller liknande.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet