Humant ledarskap är nytt begrepp som fått fotfäste i arbetslivet – tillämpbart för chefer och medarbetare Varför inte passa på att öva lite?
– Det går att uppskatta chefer, kolleger eller kunder mer än vi tror. Och dessutom bli vänligare mot dem oavsett vad de har gjort eller inte gjort. Det är vad humanitet handlar om, säger Teresa M Rask, inspiratör och rådgivare i humant ledarskap.
En taskig situation som uppstått på jobbet kan lätt förpesta dagen för dig själv och din omgivning – eller så kan du vända på ditt perspektiv på vad som händer:
– När vi blir upprörda på en chef, kollega eller kund kan det bero på att vi själva tolkar situationen på ett sätt som får oss ur balans: ”Vad arrogant han är!”, "Hur f-n tänker den människan!?", "Hon tycker inte om mig!" eller något annat.
– Ett sätt att tillämpa humant ledarskap är att i stället ställa in sig på att göra plustolkningar av det som händer under arbetsdagen.
Plustolkningar betyder att man ser på situationen ur ett konstruktivt perspektiv. Tekniken används dagligen av busschauffören Helen T Åkesson. När någon exempelvis kliver rakt ut i gatan framför bussen, så att hon tvingas bromsa, ligger det nära till hands att muttra ”Se dig för, din idiot. Ser du inte att bussen är full?”. Men så gör inte Helena:
– Jag blir inte irriterad. Jag ler mot personen och tänker på att han eller hon är lika skör och stark som alla oss andra. Jag inser också att jag skulle ha kollat lite mer noggrant och kanske kört lite saktare.