Per Frykman jobbar med att bygga upp personliga varumärken och är tillsammans med Karin Sandin aktuell med boken "Du – ett varumärke".
En av metoderna han använder sig av är att låta personerna göra en opinionsundersökning – om sig själva. Resultatet är en helt ny typ av personigt brev.
– Det har visat sig mycket effektivt. De senaste 20 vi har hjälpt har skickat ut 36 arbetsansökningar som lett till 35 intervjuer, säger Per Frykman.
Här är några tips:
• Fundera ordentligt på frågorna. En bra fråga kan vara "I vilka situationer ser du mig mest engagerad på jobbet?".
• Fråga efter textsvar, inte ett-kryss-två-frågor. Begränsa dig till 7-8 frågor, annars kommer du inte få in alla svar.
• Skicka enkäten till 7-10 personer. Det både vara kolleger, chefer och folk du har kontakt med i jobbet.
• Sammanfatta varje enkät till en mening. Minibloggen Twitter är en bra måttstock med sin 140- teckensgräns.
• Gör till slut om enkäterna till ett sorts personligt brev i tredje person. Att det är skrivet i tredje person ger högre trovärdighet och visar att det beskriver ditt personliga rykte på arbetsmarknaden.
• Fokusera på styrkorna i brevet – men dra nytta av kritiken vid nästa jobbintervju. Arbetsgivare älskar folk som känner till sina svagheter och när frågan kommer kan du berätta vad andra tycker att du kan bli bättre på.
Puff till webben: Ladda ner kortversionen av "Du – ett varumärke" gratis.