Beröm är jätteviktigt, tycker Anna Gärdehal och Angelika Sandah på Sensus.
Foto: Foto: Lotta Imberg

Beröm på jobbet får dig att orka mer

Uppd. 2009-12-07 12:34
 
 
 

Bara två av tio får tillräckligt med beröm

När Du & Jobbet gjorde en undersökning bland sina läsare svarade bara två av tio att de fick tillräckligt med beröm. Bara 5 procent fick dagligen beröm av kollegorna, 17 procent varje vecka, 25 procent varje månad. 32 procent fick beröm mer sällan eller aldrig. Från cheferna kom beröm ännu mer sällan.
Docent Bosse Angelöw, författare till flera böcker relaterade till arbetstrivsel och konsult och föreläsare, menar att bristen på beröm kan få förödande effekter:
– Många som jobbar hårt klarar av arbetsbelastningen tack vare att av de får positiv feedback på sina insatser. Utan den skulle de gå in i väggen, vilket ju också sker, säger han.
Metro gjorde ett nedslag på en av Sveriges alla arbetsplatser, studieförbundet Sensus förbundskansli i Stockholm.
– Beröm är jätteviktigt, men det krävs ju också att man inte slår det ifrån sig, för hur roligt är det egentligen att ge beröm till någon som inte vill ta emot det? Det är något jag själv försöker bli bättre på, säger koordinatorn Anna Gärdehall.

Fråga
Hur ofta får du beröm?
 
 
 
 
 

Så skapar du en berömmande atmosfär

•  Bli en framgångsletare. Vad är det som fungerar bra? Lär dig att ringa in höjdpunkterna.
  •  Börja med dig själv. Skriv ner på kvällen vad som har varit bra under dagen och vad du vill ha mer av. Det du fokuserar på förökar sig.
  •  Inse värdet av beröm. Var den som tar de första stegen till förändring på arbetsplatsen. Var den som sprider uppmuntrande ord så fort du ser något bra.
  •  Skapa en gemensam glädjerapport. Lyft fram var och en i arbetsgruppen.
  • Ställ stärkande frågor. Till både dig själv och kollegerna. Vad tycker du har gått riktigt bra i det här projektet? Vad är du mest nöjd med själv?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet