Beröm är jätteviktigt, tycker Anna Gärdehal och Angelika Sandah på Sensus.
Foto: Foto: Lotta Imberg

Beröm på jobbet får dig att orka mer

Uppd. 2009-12-07 12:34
 
 
 

Bara två av tio får tillräckligt med beröm

När Du & Jobbet gjorde en undersökning bland sina läsare svarade bara två av tio att de fick tillräckligt med beröm. Bara 5 procent fick dagligen beröm av kollegorna, 17 procent varje vecka, 25 procent varje månad. 32 procent fick beröm mer sällan eller aldrig. Från cheferna kom beröm ännu mer sällan.
Docent Bosse Angelöw, författare till flera böcker relaterade till arbetstrivsel och konsult och föreläsare, menar att bristen på beröm kan få förödande effekter:
– Många som jobbar hårt klarar av arbetsbelastningen tack vare att av de får positiv feedback på sina insatser. Utan den skulle de gå in i väggen, vilket ju också sker, säger han.
Metro gjorde ett nedslag på en av Sveriges alla arbetsplatser, studieförbundet Sensus förbundskansli i Stockholm.
– Beröm är jätteviktigt, men det krävs ju också att man inte slår det ifrån sig, för hur roligt är det egentligen att ge beröm till någon som inte vill ta emot det? Det är något jag själv försöker bli bättre på, säger koordinatorn Anna Gärdehall.

Fråga
Hur ofta får du beröm?
 
 
 
 
 

Så skapar du en berömmande atmosfär

•  Bli en framgångsletare. Vad är det som fungerar bra? Lär dig att ringa in höjdpunkterna.
  •  Börja med dig själv. Skriv ner på kvällen vad som har varit bra under dagen och vad du vill ha mer av. Det du fokuserar på förökar sig.
  •  Inse värdet av beröm. Var den som tar de första stegen till förändring på arbetsplatsen. Var den som sprider uppmuntrande ord så fort du ser något bra.
  •  Skapa en gemensam glädjerapport. Lyft fram var och en i arbetsgruppen.
  • Ställ stärkande frågor. Till både dig själv och kollegerna. Vad tycker du har gått riktigt bra i det här projektet? Vad är du mest nöjd med själv?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet