Foto: Foto: Scanpix

Professorn: Så piggar du upp dig på jobbet

Uppd. 2010-02-19 14:02
 
 

Metrojobb.se har frågat sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt om tips för att pigga upp jobbdagen.

 

Tänd upp vid frukosten

Vanliga glöd- och energilampor kan ge en bra ljuskick – men ett antal ljuskällor krävs för att komma upp i de 2 000 lux som professorn rekommenderar. Tänd alla du har och sug i dig ljuset.

 

Ta en morgonpromenad

Även om det är mulet är ljusnivån bättre än inomhus. Lunchpromenad är bra, men ännu bättre är att gå lite längre till jobbet på morgonen.

Foto: Scanpix
 

Börja lite tidigare

Om ditt jobb tillåter, gå upp en timme tidigare och sluta jobbet en timme tidigare. Då får du en större dos ljus före och efter jobbet. Kombinera med promenad till jobbet.

Foto: Scanpix
 

Träna

All typ av fysisk aktivitet gör att du sover bättre på natten och blir piggare på dagen. Hitta en träning som du hinner med och tycker om.

Foto: Scanpix / Arkiv
 

Skaffa en ljusterapilampa

Det speciella ljuset i en behandlingslampa motverkar både ljusrelaterad depression och allmän trötthet. Finns att köpa i vanliga elbutiker från runt 800 kronor och uppåt.

Tomas Lundin
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet