Foto: Foto: Urban Brådhe

Så gör du snygg entré på nya jobbet

Publ. 2009-11-16 14:20
 
 
Sofia Molander, i mitten, vet hur det är att vara ny på jobbet. Nu jobbar hon på AcoNordic. Hon tror att det är viktigt att känna in rollerna när man är ny på en arbetsplats. Sofia Molander, i mitten, vet hur det är att vara ny på jobbet. Nu jobbar hon på Aco
Nordic. Hon tror att det är viktigt att känna in rollerna när man är ny på en arbetsplats.
 

Att börja nytt jobb är en cirkus av nya kolleger, nya rutiner, nya förväntningar, nya krav och ny ­kultur  Hur bär man sig åt?

– De första veckorna är alltid jobbigast. Det kan kännas som att man inte förstår ens hälften av vad ens kolleger pratar om, säger Sofia Molander, 30.

Hon har nyligen påbörjat sitt fjärde jobb, en tjänst på Aco Nordic där hon bland annat ägnar sig åt att ta fram nya kampanjer.

Att man lätt känner sig vilsen i början kan nog de flesta skriva under på.  Men Sofia Molander upplever att hon får allt lättare att hamna till sin rätt:
– Man lär sig att hantera de första veckorna. I början av min karriär var jag mer hispig när jag började ett nytt jobb och ville ivrigt sätta igång med allt. Nu tror jag att det är bra att ligga lite lågt de första veckorna, så att man hinner känna in rollerna på arbetsplatsen och suga in rutiner, stämningar och sådana saker.

Har du något annat råd som du har upptäckt fungerar bra?
– En bra sak är att ta tag i saker i stället för att förvänta sig att få saker serverade. Fråga till exempel dina nya kolleger om du kan följa med på lunch. Våga också fråga också om sådant som du behöver känna till i jobbet, men undvik att ställa samma frågor flera gånger.

Experten tipsar

 
 

Emma Pihl är van att hjälpa människor in i nya arbetssituationer. Här är hennes bästa tips för hur man gör en snygg entré på nya jobbet.

1. Våga vara nyfiken. Ta vara på möjligheten att vara nybörjare. Fråga, var öppen för att lära och var intresserad. Om du verkar kunna allt från början är risken att omgivningen förväntar sig det även i fortsättningen.

2. Iaktta utan att värdera. Iaktta ­arbetssätt, rutiner och stämningen på din nya arbetsplats utan att vara värderande och ­dömande.

3. Skynda långsamt. Ett steg i sänder. Att komma in i arbetsgruppen, att trivas, att lära dig dina nya arbetsuppgifter och att bli trygg i ditt nya ansvar är en process som tar tid. Mät dina framsteg varje dag.

4. Förpacka dig själv. Bestäm dig för hur du vill framstå för de andra. Vilken känsla ska man få av dig? Vad behöver du i så fall utstråla, kommunicera, trycka på och anstränga dig med?

5. Leverera på en hållbar nivå. Se till att lägga dina prestationer på en långsiktigt hållbar nivå så du kan öka när det krävs.

6. Bjud på dig själv. Ta kontakt med arbetskollegorna, spendera luncherna och fika ­pauserna med olika ­kollegor, var nyfiken och intresserad.

3 jobb du kan söka i dag

 
 

1. Byggledare. Du representerar kunden i bygg- och genomförandeskedena i olika infrastrukturprojekt.

2. IT-konsult. Jobb med fokus på drift och support av IT-infrastruktur, men även nätverk.

3. Frisör. Frisörer för både för heltid & ­deltidstjänster sökes vid en stor och populär salong.

SÖK JOBBEN OCH MÅNGA FLER PÅ METROJOBB.SE – KLICKA HÄR

Kristian Borglund

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet