Författaren Kerstin Ljungström menar att det är bra för karriären att våga gå in i en strid på jobbet.

Så väljer du jobbstriderna

Publ. 2009-06-17 19:00
 
 

Gör du allt för att slippa jobbkonflikter? Dags att tänka om. Ibland är en fight helt rätt.

Organisationskonsulten Kerstin Ljungström, författare till boken "Konflikter på jobbet?", menar att diskussionen om konflikter på jobbet ofta blir snedvriden.

– Konflikter beskrivs ofta som så negativa. Ibland är det faktiskt bättre att ge sig in i en kamp, säger hon.

När är det rätt att ta strid?

– En del frågor är så viktiga för dig själv, för din personliga eller professionella hållning eller för din verksamhet att det är nödvändigt att sätta ner foten och säga: nu räcker det! Till exempel när du ofta upplever att något som du värderar som viktigt hanteras på fel sätt på jobbet, eller helt glöms bort. Eller om du märker att det suger mer kraft att inte agera än att göra det.

Och när är det fel att fightas?
–  Vi människor tenderar att respektera och värdera individer som vågar stå för en grundmurad hållning, vågar ifrågasätta, vågar ta upp saker med chefer och andra med väldefinierad makt, men det för motsatt effekt om man strider, bråkar, sätter sig på bakhasorna eller fightas om småsaker.

Välj dina strider strategiskt, råder hon.

– Fundera över om det är långsiktiga eller kortsiktiga mål som du kämpar för. Du kan vinna slag men förlora kriget – och då har du faktiskt till slut förlorat.

Att våga gå i in i strid är en nyckel för den som vill utveckla sin karriär, menar Kerstin Ljungström.

– Man växer genom utmaningar, och utmaningar innebär alltid risker. Utan risktagande kan man aldrig utveckla sin kapacitet.

Om det går snett i striden då?
– Det är helt okej att få blodmärken och småsår.  Stora blodförluster kan vara ett för högt pris, fast ibland blir det också förlust av liv om man aldrig utmanar sig. Man behöver göra en avvägning. Bestäm dig för om frågan är tillräckligt viktig att investera energi i. Och fråga dig om resultatet som du vill uppnå verkligen förändrar villkoren på det sätt du vill.

Förbered dig för kamp på jobbet

Bli klar över vad vill du åstadkomma. Vad vill du uppnå? (Observera att det är inte samma sak som frågan ”Vad vill du ska upphöra?”)

Studera dina  ”motståndare”. Vill de verkligen något annorlunda än då? Eller finns det fragment som är gemensamma? Med gemensamma nämnare som grund är det lättare att komma överens om andra aspekter.

Vilka andra vill samma sak som du? Prata med dem som är beredda att fightas tillsammans med dig.

Har du kunskaperna som krävs?  Kan du använda erfarenheter från andra som har stridit för något mot samma motståndare? Har du reträttvägar om du blir sårad?

Vilka vapen ska du använda? Finns det ord, exempel, siffror, känslomässiga uttryck, tidsaspekter som kan hjälpa dig i striden?

 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet