Om du någonsin har stött på jobbiga typer på din arbetsplats är du definitivt inte ensam.
Gnällspikar, martyrer, kritiska chefer och notoriska lögnare är bara några av de superjobbiga personlighetstyper som du riskerar möta i karriären.
− Det första man bör reflektera över när man träffar på en jobbig person är varför man tycker att personen är jobbig. Det går i princip aldrig att förändra den jobbiga personens beteende, därför är det smartare att bli medveten om varför man reagerar på vissa personlighetstyper, säger författaren och civilingenjören Sofia Norberg, som föreläser om konflikthantering och konsten att hantera jobbiga människor.
Hon påpekar att de flesta jobbiga människor inte är medvetna om i vilken utsträckning de påverkar sin omgivning.
– Lär dig att sätta gränser för krävande människor genom att tydligt markera när deras beteende överskrider den gräns du är beredd att acceptera. Det finns mycket att vinna på att lära sig att hantera jobbiga människor. Ditt eget välbefinnande ökar och du slipper slösa energi på att försöka värja dig mot eller förändra krävande individer, säger Sofia Norberg.
5 tips – så hanterar du dina jobbigaste kollegor
5 tips för att klara av de olika typerna
1. Gnällspiken
Personer som aldrig missar ett tillfälle att gnälla och beklaga sig över en situation. Ofta går klagomålen ut på att de egna arbetsuppgifterna är för många, för tidskrävande eller svåra.
Tips
Konfrontera gnällspiken genom att påtala att du noterat gnällandet. Försök därefter sätta fingret på gnällandets kärna. Prova att ställa frågor som leder in samtalet på ett annat spår. Få gnällspiken att tappa intresset för att gnälla genom att inte reagera eller besvara gnälliga kommentarer, alternativt svara med en positiv kommentar som tar udden av gnällandet.
2. Den notoriske lögnaren
Notoriska lögnare ljuger om precis allt och det är svårt att återupprätta förtroendet för dem efter att det raserats. De är minst sagt oförutsägbara och svåra att samarbeta med.
Tips
Konfrontera personen med fakta och bevis på att de har ljugit. Det talar förhoppningsvis till personens samvete och kan minska lögnerna. Träffa lögnaren öga mot öga och berätta att du är orolig för honom. Berätta att du har bevis för att han ljugit och att du är orolig för vad som han hända om han inte ändrar sitt beteendemönster. Genom att gång på gång ertappas ökar sannolikheten att lögnerna avtar.
3. Martyren
Personer som går runt och vill att andra ska tycka synd om dem är klassiska martyrer. De ser sig själva som offer för omständigheterna och undviker i det längsta att ta ansvar för sina handlingar.
Tips
Markera tydligt att du inte tänker lyssna på långa utläggningar om personens påstådda lidande genom att lämna rummet eller tala om att du inte har tid eller lust att lyssna förrän martyren kan presentera ett konstruktivt sätt att åstadkomma förändring. Be martyren om förslag på hur situationen kan förändras och styr in henne eller honom i konstruktiva tankebanor utan att bjuda på något medlidande.
4. Den kritiska chefen
Chefer som kritiserar dig och lyckas hitta fel oavsett hur du än gör är inte lätta att samarbeta med. Kom ihåg att kritiken sällan har med dig som person att göra, det är i stället din prestation som kritiseras.
Tips
Bemöt kritiken med fakta, bekräfta att du förstått budskapet och bevisa att kritiken är obefogad genom att exempelvis hänvisa till tidigare överenskommelser kring hur du ska hantera en arbetsuppgift. Gör ditt bästa oavsett kritiken, om du behöver erfarenheten från ditt nuvarande jobb, betrakta det som en tuff läroperiod innan du drar vidare.
5. Kolleger som skjuter över sitt eget jobb på dig
Om du märker att någon skjuter över sina arbetsuppgifter på dig för att det kan ge dig mer erfarenhet, för att du är mer kompetent eller för att du ska uppleva att du gör dem en tjänst är det läge att sätta ner foten.
Tips
Undvik att tacka ja per automatik. Ge dig i stället betänketid genom att be att få ge besked i morgon på frågan om du kan hjälpa till med en arbetsuppgift. Säg ”Jag har mycket nu och avstår hellre än gör ett dåligt jobb” eller ”Det där kommer ni att klara galant själva”, vilket visar att du tror på och stöttar kollegan