Gnällspiken, lögnaren, martyren, den kritiska chefen och en kollega som inte vill jobba. Alla är de samlade runt sammanträdesbordet.
Foto: Foto: Dennis Stenmark

5 tips – så hanterar du dina jobbigaste kollegor

Uppd. 2009-06-11 13:40
 
 

Om du någonsin har stött på jobbiga typer på din arbetsplats är du definitivt inte ensam.

Gnällspikar, martyrer, kritiska chefer och notoriska lögnare är bara några av de superjobbiga personlighetstyper som du riskerar  möta i karriären.
− Det första man bör reflektera över när man träffar på en jobbig person är varför man tycker att personen är jobbig. Det går i princip aldrig att förändra den jobbiga personens beteende, därför är det smartare att bli medveten om varför man reagerar på vissa personlighetstyper, säger författaren och civilingenjören Sofia Norberg, som föreläser om konflikt­hantering och konsten att hantera jobbiga människor.
Hon påpekar att de flesta jobbiga människor inte är medvetna om i vilken utsträckning de påverkar sin omgivning.
– Lär dig att sätta gränser för krävande människor genom att tydligt markera när deras beteende överskrider den gräns du är beredd att acceptera. Det finns mycket att vinna på att lära sig att hantera jobbiga människor. Ditt eget välbefinnande ökar och du slipper slösa energi på att försöka värja dig mot eller förändra krävande individer, säger Sofia Norberg.

5 tips för att klara av de olika typerna

1. Gnällspiken

Personer som aldrig missar ett tillfälle att gnälla och beklaga sig över en situation. Ofta går klagomålen ut på att de egna arbets­uppgif­terna är för många, för ­tids­krävande eller svåra.

Tips
Konfrontera gnällspiken genom att påtala att du noterat gnällandet. Försök därefter sätta fingret på gnällandets kärna. Prova att ställa frågor som leder in samtalet på ett annat spår. Få gnällspiken att tappa intresset för att gnälla genom att inte reagera eller besvara gnälliga kommentarer, alternativt svara med en positiv kommentar som tar udden av gnällandet.

2. Den notoriske lögnaren

Notoriska lögnare ljuger om precis allt och det är svårt att återupprätta förtroendet för dem efter att det raserats. De är minst sagt ­oför­utsägbara och svåra att ­sam­arbeta med.

Tips
Konfrontera personen med fakta och bevis på att de har ljugit. Det talar förhoppningsvis till personens samvete och kan minska lögnerna. Träffa lögna­ren öga mot öga och berätta att du är orolig för honom. Berätta att du har bevis för att han ljugit och att du är orolig för vad som han hända om han inte ändrar sitt beteendemönster. Genom att gång på gång ertappas ökar ­sanno­likheten att lögnerna avtar.

3. Martyren

Personer som går runt och vill att andra ska tycka synd om dem är klassiska martyrer. De ser sig själva som offer för omständigheterna och undviker i det längsta att ta ansvar för sina handlingar.

Tips
Markera tydligt att du inte ­tänker lyssna på långa utläggningar om personens påstådda lidande genom att lämna rummet eller tala om att du inte har tid eller lust att lyssna förrän martyren kan presentera ett konstruktivt sätt att åstad­komma förändring. Be martyren om förslag på hur ­situa­tionen kan förändras och styr in henne eller honom i kon­struktiva tankebanor utan att bjuda på något ­med­lidande.

4. Den kritiska chefen

Chefer som kritiserar dig och lyckas hitta fel oavsett hur du än gör är inte lätta att  samarbeta med. Kom ihåg att kritiken ­sällan har med dig som person att göra, det är i stället din ­prestation som ­kritiseras.

Tips
Bemöt kritiken med fakta, bekräfta att du förstått ­bud­skapet och bevisa att kritiken är obefogad genom att ­exempelvis hänvisa till tidigare överenskommelser kring hur du ska hantera en ­arbets­uppgift. Gör ditt bästa oavsett kritiken, om du behöver ­erfarenheten från ditt ­nuvarande jobb, betrakta det som en tuff läroperiod innan du drar vidare.

5. Kolleger som skjuter över sitt eget jobb på dig

Om du märker att någon skjuter över sina arbetsuppgifter på dig för att det kan ge dig mer ­erfarenhet, för att du är mer kompetent eller för att du ska uppleva att du gör dem en tjänst är det läge att sätta ner foten.

Tips
Undvik att tacka ja per auto­matik. Ge dig i stället betänketid genom att be att få ge besked i morgon på frågan om du kan hjälpa till med en arbetsuppgift. Säg ”Jag har mycket nu och avstår hellre än gör ett dåligt jobb” eller ”Det där kommer ni att klara galant själva”, vilket visar att du tror på och stöttar kollegan

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet