Vill du förändra något på ditt jobb? Här är en lösning: Gå till handling.
– Vi svenskar gnäller hellre än att skaffar oss mandat att ta tag i saker, säger Kåre Moberg, 28.
Kåre Moberg är projektledare på Øresund Entreprenourship Academy, som hjälper högskolor och universitet att utveckla kurser i entreprenörskap.
Han pratar mycket om betydelsen av att ta sig mandat på jobbet.
– Att skaffa sig mandat är att vara lite rövare. I stället för att vänta på det där styrelsebeslutet, eller på att chefen ska bestämma sig, tar man mandat på egen hand och börjar sedan genomföra de förändringar man vill ha.
Mandat handlar om att förankra sina tankegångar på lämpliga håll i organsiationen så att det finns ett stöd innan man drar igång förändringen, menar Kåre Moberg.
Tänket kan tillämpas så fort du vill få igenom en idé eller en förändring på arbetsplatsen – från att nya växter borde köpas in till kontoret till att du vill förändra dina arbetsuppgifter.
– Om man ska göra ett bra arbete, är det viktigt att få agera på sådant som man verkligen tror på. Även i etablerade organisationer behövs ett mer entreprenöriellt förhållningssätt.
Hur har du själv tillämpat mandattänket i din karriär?
– Jag arbetade som servitör på en restaurang i Dublin där vi ständigt blev påjagade av chefen, trots att det inte fanns något att göra. Mandatet att förändra chefens attityd fick jag genom att fråga gästerna hur de upplevde restaurangen. När de svarade att personalen kändes onödigt stressad bad jag dem att framföra detta till ägaren. Senare kallade chefen till möte och uppmanade oss att ta oss tid till att prata med gästerna. Resultatet blev att försäljningen ökade med 30 procent och dricksen med 150 procent.