Foto: Foto: Scanpix / Montage

Allt fler företag använder Twitter

Publ. 2009-03-04 15:18
 
 
Johan Hedberg.
 
Johan Hedberg.
 

KOMMUNIKATION. Lyssna är nyckelordet om ett företag ska använda Twitter rätt och nå ut till sina kunder. Det menar Johan Hedberg delägare på Early October AB som är ett företag som analyserar social media.

Bland svenska företag är Rebtel duktigt på att lyssna på sina kunder. De har ett system som möjliggör för folk att ringa med mobiltelefonen till andra länder, men via internet och på så sätt hålla kostnaderna nere.
– När en kund någonstans i världen skriver en Tweet om att de har problem med tjänsten kan vi snabbt agera och skriva tillbaka till kunden att problemet kommer att åtgärdas inom snar framtid, säger Alexander Drewniak på marknadsföringsavdelningen på Rebtel.

Mikroblogg kan användas som internkommunikation viket kan förbättra relationerna till de anställda.
– Twitter kan användas dels för att skapa mindre avstånd mellan ledning och anställda i större företag och dels för att ha en öppen och tillgänglig diskussion mellan dem, säger Johan Hedberg delägare i Early October AB.

Twittrande företag

Jordbruksverket
Skriver minst 1 gång varje dag.

Skriver om: Det kan vara ett arbete på gång, en mässa eller en nyhet som andra medier har skrivit som berör företagandet på landsbygden och som de flaggar för.

Antal followers: 38 stycken.

Kommentar: – Vi har fler followers än vad vi själva följer. Det här är ett kraftfullt sätt att ut med sin information, säger Maria Petersson, på team företagande på jordbruksverket.

LÄNK

Acne
Skriver några gånger i veckan.

Skriver om: Aktuella kollektioner, artiklar, events, dialogskapande frågor etc

Antal followers: 275

Kommentar: – För oss är det ett litet experiment där vi lär oss mediet. Vi gillar möjligheterna till att skapa en närmare dialog med kunder och även det snabba tempot. Mycket av det som skrivs om oss publiceras i olika former på nätet och vi vill finnas på plats och ”lyssna” på det som sägs.

LÄNK

Amina Benali

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

Nina Jansdotter, som skrivit boken ”Nå ut med Facebook”, ger sina bästa tips för hur du nätverkar, utvecklas och marknadsför dig själv genom Facebook.

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Lagen ger chefen rätt att övervaka ditt jobb Butiksägare i skräck för ny kvittokontroll Du är bevakad på jobbet.

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier. Men för att du ska kunna hitta ditt drömjobb på internet måste du göra dig synlig.

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Att hitta praktikplats kan vara svårt, men då kan nätet vara till hjälp. Nystartade Praktiksajten.

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Omplacerad. Fick sparken. Erbjöds inte jobbet. Olämpliga inlägg i sociala medier kan ha stor inverkan på karriären. Här är sju exempel.

Fler artiklar inom Sociala medier