Hur ser du till att fler får smak för dig och ditt kunnande? Jo, genom att smaksätta ditt varumärke.
Ett starkt personligt varumärke gör att ditt namn lättare fastnar och återkommer i medvetandet hos andra, till exempel rekryterare eller personer i ditt nätverk.
Det är här smaken kommer in i bilden.
Smak kan användas som en personlig signatur så att du lättare blir ihågkommen:
– Om du lyckas få andra att förknippa dig med en viss smak, så kommer de att bli påminda om dig varje gång de kommer i kontakt med just den smaken, säger Vanja Franzén.
Hon och Sara Westerlin är specialister på att använda smak/mat som komponent i varumärkesbyggandet och driver det egna företaget Foodism tillsammans.
Båda är utbildade gastronomer, och hittills har de inte hittat någon annan i världen som sysslar med denna smala nisch inom så kallad sinnesmarknadsföring (marknadsföring som involverar fler sinnen).
Här intill ger de tips om hur du använder smaker för att stärka ditt personliga varumärke i karriären.
– Upplevelsen av din personliga smak kan ges under mingel, mässor, fikarasten eller jobbintervjun.