Tieto fixade en global talangtävling för alla anställda för att svetsa samman personalen. Här är vinnaren Anders Ekenstierna.
Foto: Foto: Tieto

Så skapar du Vi-känsla på jobbet utan kickoff

Uppd. 2011-02-03 11:33
 
 

De flesta företag har kickoffer. Tieto styrde upp en talangjakt för att svetsa samman personalen.

Vi-känslan i ett företag är viktigt för att kitta ihop personalen och skapa lojalitet. För företag som har anställda utspridda i flera länder kan det vara problematiskt att skapa just den där vi-känslan över gränserna. Men IT-bolaget Tieto har hittat en lösning som fungerar för deras 17 000 anställda i 30 länder. Med hjälp av virtuell teknik och ett engagemang från ledningen växte projektet Tieto Talent fram.
– En Tietoanställd fick idén till en global talangtävling, säger Sofie van den Berg, projektledare på Marketing & communication på Tieto.


Idén var lätt för ledningen att ta till sig. Fick man dessutom de anställda att engagera sig och även söka till talangtävlingen så kunde nog Tieto Talent bli en given succé.
– Vi blev glatt överraskade av hur många medarbetare vi har med oanade talanger. Bidragen strömmade in. Och via länkar kan alla anställda se bidragen och sedan rösta på det de tycker är bäst, säger Jesper Smith, HR-chef på Tieto.

Första året Tieto Talent gick var det på prov. I december 2010 gick den andra finalen i Riga. Via länk kunde alla anställda följa finalisternas uppträdanden live.
– Röstningen skedde via sms och dessutom kunde alla anställda fram till finalen kommentera bidragen interaktivt både via Facebook, Twitter och bloggar, säger Sofie van den Berg.

– Ett arrangemang som inte är jobbrelaterat ger medarbetarna en helt annan publicitet inom företaget vilket kan öppna nya möjligheter för dem. Och genom interaktiviteten kommer dessutom medarbetare mellan olika avdelningar och länder också i kontakt med varandra.

Här är det vinnande bidraget:

Så här får ni en gemenskap över gränserna

1. Välsignelse
Det är viktigt att få med ledningen om man vill lyckas med att arrangera en social och lustfylld aktivitet med jobbet. Tänk därför noga igenom argumenten för vad arrangemanget kan leda till.

2. Ha roligt
Det är viktigt att ha ett arrangemang som alla kan engagera sig i. Undvik därför jobbrelaterade
aktiviteter. Det viktiga är att alla medarbetare oavsett land eller avdelning ska kunna vara delaktiga och ha roligt.

3. Fixa tekniken
Undersök vilka möjligheter och kunskaper som finns inom företaget för att lösa de tekniska detaljerna. Tänk på att olika länder har olika IT-policyer och att det därför kan vara bäst att använda intranätet.

4. Låt det ta tid
Det är bra att sprida ut aktiviteten under ett helt år och avsluta året med en final. Interaktivitet via bloggar och sociala nätverk skapar också positiva spinoff-effekter i relationer mellan de anställda.

5. Engagemang
Som företag måste man visa stort engagemang för aktiviteten för att också få de anställda att engagera sig. Se till att någon har totalansvar och behandla det som om det är minst lika viktigt jobb som något annat.

Mary Örnborg

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet