De flesta företag har kickoffer. Tieto styrde upp en talangjakt för att svetsa samman personalen.
Vi-känslan i ett företag är viktigt för att kitta ihop personalen och skapa lojalitet. För företag som har anställda utspridda i flera länder kan det vara problematiskt att skapa just den där vi-känslan över gränserna. Men IT-bolaget Tieto har hittat en lösning som fungerar för deras 17 000 anställda i 30 länder. Med hjälp av virtuell teknik och ett engagemang från ledningen växte projektet Tieto Talent fram.
– En Tietoanställd fick idén till en global talangtävling, säger Sofie van den Berg, projektledare på Marketing & communication på Tieto.
Idén var lätt för ledningen att ta till sig. Fick man dessutom de anställda att engagera sig och även söka till talangtävlingen så kunde nog Tieto Talent bli en given succé.
– Vi blev glatt överraskade av hur många medarbetare vi har med oanade talanger. Bidragen strömmade in. Och via länkar kan alla anställda se bidragen och sedan rösta på det de tycker är bäst, säger Jesper Smith, HR-chef på Tieto.
Första året Tieto Talent gick var det på prov. I december 2010 gick den andra finalen i Riga. Via länk kunde alla anställda följa finalisternas uppträdanden live.
– Röstningen skedde via sms och dessutom kunde alla anställda fram till finalen kommentera bidragen interaktivt både via Facebook, Twitter och bloggar, säger Sofie van den Berg.
– Ett arrangemang som inte är jobbrelaterat ger medarbetarna en helt annan publicitet inom företaget vilket kan öppna nya möjligheter för dem. Och genom interaktiviteten kommer dessutom medarbetare mellan olika avdelningar och länder också i kontakt med varandra.
Här är det vinnande bidraget: