Jimi Guldstrand, Marcus Magnusson, Daniel Borg och Simon Nordell gör sitt bästa för att de anställda ska trivas. 
Foto: Foto: Gustav Gräll

De vill skapa Sveriges allra bästa arbetsplats

Publ. 2011-02-03 11:43
 
 

Kortade arbetsdagen med två timmar. Anställda slipper fasta arbetstider. Solresa planeras.

Sälj- och konsultföretaget Our Media Group, OMG, är knappt ett år gammalt men redan nu är målen högt satta. De vill bli Sveriges bästa företag att jobba för.
– Vi vet av erfarenhet hur många företag vill ge skenet av att ha nöjd personal men vi vet att halva personalen står och snackar skit i hissen i alla fall. Vi vill skapa en arbetsplats där man jobbar hårt men ändå trivs lika bra som hemma, säger Daniel Borg, en av delägarna i företaget.

För att öka trivselfaktorn i företaget så har de tagit bort två timmar på arbetsdagen. En på morgonen och en på eftermiddagen.
– De här timmarna betyder så mycket för att man ska slippa morgontröttheten och hinna till exempel hämta barnen på dagis. Sedan arbetar vi effektivt den tiden vi är här och har kul, säger Daniel Borg.

En del på företaget har till exempel inga arbetstider alls.
– Det finns duktiga med­­arbetare som samtidigt inte klarar av fasta arbetstider. Det finns inget självändamål att tvinga dessa personer till arbetet då jag vet att de leverera i slutänden ändå, säger Daniel Borg.

Trots att företaget tar så lätt på arbetstiderna så har det varit lönsamt från första månaden. En del av vinsten kommer att delas med alla de anställda. En betald semesterresa till sol och värme finns i planeringsstadiet.

Rickard Lindholm

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet