BLT-huset i Karlskrona.
Foto: Foto: Staffan Lindbom/ BLT

Här måste kollegorna säga hej till varandra

Publ. 2011-02-03 17:01
 
 

Hallå där, Pernilla Berghé, administrativ redaktör på Blekinge Läns Tidning som har infört en ”Hälsaprofil” bland tidningens anställda.

Hej! Hemskt mycket hej! Vad innebär den där ”Hälsaprofilen”?

– Vi hade en konferens på jobbet och kom fram till att vissa avdelningar upplevde att man inte hälsade på andra.

Hej! Vad vill ni uppnå?
– För mig är det sunt förnuft att hälsa, men eftersom det är ett problem för vissa så är det inte alla som har det sunda förnuftet att hälsa på sin omgivning.

Hej! Vad gör man om man vill smita tidigare från jobbet en ­fredags­eftermiddag obemärkt?
– Man behöver inte säga hej till alla, utan bara till den närmaste omgivningen.

Men om chefen sitter i den närmaste omgivningen är det inte så bra ...
– Om du inte kan säga till chefen att du går tidigare så vet jag inte vad du ska göra. Ni kanske har samma problem på Metro?

Med att chefen har järnkoll? Kanske det! Förresten jag sa inte ”hej” nyss, men jag nickade och log. Är det okej?
– Man får gärna tycka att det här är löjeväckande, men tydligen är det inte alla som har sunt ­förnuft.

Tack och hej då!
– Hej!

Patrick Ekstrand

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet