– Jag tycker att det är viktigare att trivas med arbetskamraterna än med chefen, säger Emily Theden, 24 (till vänster), här med kollegan Sandra Gustavsson, 29.
Foto: Foto: Martin V Johansson

Var tredje byter jobb på grund av chefen

Publ. 2011-02-11 10:04
 
 

Fyra av tio har bytt jobb de senaste fem åren. Missnöje med chefen viktig anledning.

Drygt 40 procent av svenskarna har bytt jobb sedan 2006 och allra vanligast är det bland yngre, högutbildade personer.

Men dåliga villkor eller för höga krav verkar inte vara orsaken. Var tredje som bytt jobb uppger att det var före­tagsledningen han eller hon var mest missnöjd med. Detta enligt en under­sök­ning som Infact har gjort på uppdrag av bemanningsföretaget Xtra Personal. Mest missnöjda med chefen är de som själva är högt uppsatta chefer.
– Det är viktigare att trivas med arbetskamraterna än med chefen. Men det beror på hur nära chefen man jobbar också, säger butiksbiträdet Emily Theden, 24.

Hon har jobbat på sin nuvarande arbetsplats i knappt ett år. Efter gymnasiet har hon hunnit med flera arbetsplatser eftersom hon har säsongsjobbat i fjällen och på västkusten. 29-åriga kollegan Sandra Gustavsson har däremot varit kock och kallskänka på samma företag i elva år.
– Jag skulle byta jobb om jag miste min frihet att själv bestämma över mina arbetstider, säger Sandra.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet