Så lär ni er att  dra åt samma håll
Foto: Gustav Hugosson

Så lär ni er att dra åt samma håll

På många arbetsplatser där medarbete drar åt olika håll är dagarna ofta kantade av problem:

– Ingen vet vad som gäller, man pratar om varandra i stället för med varandra, alla jobbar på ett sätt som de själva tycker är rätt och alla lever sina egna liv i gruppen. Det blir lätt en oerhört dålig stämning i ett sådant klimat, och ingen tycker att det är roligt att
gå till jobbet, säger förändringskonsulten Susanne Pettersson, som till-
sammans med kommunikalogen Göran Persson skrivit boken ”Dra åt samma
håll”.

Vägen till förändring
kan vara relativt enkel om man lämnar individperspektivet och lyckas få gruppen att sträva åt ett håll som är tydligt för alla och som väcker inspiration, menar hon.

På Unionens förbundskontor i Stockholm träffar Metro ett gäng arbetskamrater som har utvecklat hur de jobbar tillsammans.

– Vi kan till exempel sätta ord på när vi glider ifrån den stämning vi vill ha i gruppen. Om någon kommer in på ett möte i ett
negativt tillstånd kan vi säga: ”Vänta, det tillstånd vi har nu är inte konstruktivt för det vi ska göra. Ska
vi reda ut det här först? Eller kan det vänta till
efter mötet?”, säger Cecilia Gåije.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Lär dig jobba som en lobbyist

Lär dig jobba som en lobbyist

Tänk som en lobbyist på jobbet. Då ökar dina chanser att driva igenom dina idéer. Årets Lobbyist 2010 avslöjar knepen.

Överskatta din egen förmåga – och lyckas

FILOSOFI. Ett visst mått av självbedrägeri är bara sunt. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Ett myrsteg om dagen sätter fart på karriären

Ett myrsteg om dagen sätter fart på karriären

Ett steg i taget. Så vill Emma Pihl att du ska nå framgång på jobbet. TIPS: SKAFFA MENTOR OCH IDOL

Fler artiklar inom Personlig utveckling