Hälften av de butiksanställda ofta stressade
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Hälften av de butiksanställda ofta stressade

Nästan hälften av alla butiksanställda  i Skåne känner sig ofta eller alltid stressad på jobbet på grund av underbemanning. 

Det visar en enkät bland fackförbundet Handels medlemmar. Enligt Gunilla Johansson, ombudsman på Handels i Malmö, är orsaken fler visstids- och timanställningar där personal blir inkallad med kort varsel.

– Vi förstår att man behöver kunna plocka in personal inför toppar i handeln men det har blivit en permanent lösning och det drabbar alla anställda, säger hon.

Mattias Dahl, förhandlingschef på Svensk Handel, medger att det kan vara stressigt i handeln men anser också att det är behovet av anställda som styr. 

– Det är handelns förutsättningar som gör att det måste finnas många viss-tidare och timanställda. Det är ju inte så att någon sitter och tjuvhåller på en fastanställning, säger han.

Jill Erlandsson har arbetat i detaljhandeln i 11 år och ser en utveckling med färre fastanställda och fler som hoppar mellan olika arbetsplatser. Hon upplever ökad stress genom dålig säkerhet och tidsbrist eftersom fastanställda måste lära upp ny personal allt oftare. Dessutom är det svårt för de som kallas in att planera både vardag och ekonomi.

– Alla borde ställa sig frågan: hade jag kunnat tänka mig att jobba så? säger hon.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet