– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads-
ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads- ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
Foto: Gustav Hugosson

Så kan julstressen stärka dig på jobbet

Julstressad på jobbet? Lyllos dig. Det hektiska tempot kan stärka dig och ge dig mer framgångar och glädje under lång tid framöver.

Julstressen kan antingen bryta ner eller bygga upp oss på jobbet.

– Med en konstruktiv inställning till julstressen fungerar hjärnan bättre, och vi blir piggare, mer kreativa, effektivare och få lättare att lösa problem, säger Cecilia Kärvegård, beteendevetare och diplomerad stresskonsult som även föreläser
i stressrelaterade frågor.

Så här kan du förhålla dig till de här hektiska veckorna:

Du har nu möjligheten att i skarpt läge slipa på några av de förmågor som skapar framgång och glädje
i karriären. 

Som att kunna organisera dig, prioritera, fokusera, säga nej oftare och sluta skjuta på det viktiga.

För perfektionister blir julstressen ett övningstillfälle att göra saker ”good enough”.

– Stress är inte farligt, så länge den är kortvarig. Om man lär sig hantera julstressen, och till och med gilla den, så kommer allt att kännas lättare.

Tiden fram till jul kan liknas vid ett intensivt träningspass. Det är svettigt under tiden, men efteråt kan du ta igen dig. Och framöver har du mer muskler att jobba med.

– Både du och dina kollegor vinner på att ta hand om er själva och varandra lite extra under den här tiden och bli nöjda med det arbete som ni gör. Ge er mer klappar på axeln och beröm än vanligt.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Fler artiklar inom På jobbet