Håkan Lidbo har tillsammans med sin bror Johan skrivit boken ”Spelskalle”.
Håkan Lidbo har tillsammans med sin bror Johan skrivit boken ”Spelskalle”.
Foto: Henry Lundholm

Spel på jobbet ger bättre resultat

Längtar du till julfirandet? Tjuvstarta redan i dag på jobbet – genom att förvandla din arbetsplats till ett hjärtligt och kul julspel.

Att spela spel är ett vanligt inslag i mångas julfirande, och är även en het trend i arbetslivet. ”Spelifiering” innebär att man lånar ingredienser från spelens värld – samlande av poäng, omedelbar feedback, olika former av statussymboler -- för att stimulera snabbare lärande, och åstadkomma mer och bättre resultat.

Eller för att tillföra mer lekfullhet och glädje.

– Spelande kan användas av chefer för att få oss att slita hårdare och hjälpa till att göra en tråkig syssla ännu roligare, men jag tycker att vi ska spela för att bli lite tramsigare på jobbet. Det gynnar fantasi och innovation, säger Håkan Lidbo.

Tillsammans med sin bror Johan har han skrivit boken ”Spelskalle” som tar fasta på att hitta på spel i vardagliga situationer.

De två har gjort spelet ”Okänd välgörare” som lämpar sig perfekt att göra ihop med kollegerna på jobbet.

– Skruva gärna till reglerna, så att det blir ännu roligare att spela, uppmanar Håkan som tycker att alla regler är till för att ifrågasättas.

– Vi behöver lära oss att  mycket oftare utmana verkligheten och ställa oss frågan ”vore det inte coolt om man gjorde så här i stället”? Om man tänker att regler är som de är, då sker ingen förnyelse. Det är värt att fundera över vad som hade hänt om landets lagar inte hade ifrågasatts. Då skulle vi fortfarande ha halshuggit folk i det här landet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet