Livscoachen Karin Isberg har skrivit en bok om vägen till mer välmående i karriären.
Livscoachen Karin Isberg har skrivit en bok om vägen till mer välmående i karriären.
Foto: Isabel Svensson

Gör 2013 till ditt skönaste jobbår

Kände du dig ofta stressad och pressad på jobbet i fjol? 2013 kan du ändra på det. 

Så här blir de kommande tolv jobbmånaderna skönare.

– Det största hindret för att få ett skönare jobbår är tron att livet är något som vi kan ta igen senare. Om vi stressar och mår dåligt på jobbet för att ta igen oss och må bra till helgen eller på semestern kommer livet nästan bara att handla om återhämtning från stress och press, säger Karin Isberg.

Hon minns när hon själv jobbade som marknadsanalytiker för ett par år sedan, drabbades av livskris och kastades in i en långvarig depression.

Hon lärde sig läxan och ser i dag till att må bra.

Visst, hon har fullt upp även i sin ”nya” tillvaro -- coachar, håller föredrag och workshoppar, och skriver ett par böcker om året -- men stressen och pressen är borta.

I sin nya bok ”Vägar till välmående” berättar hon hur det har gått till.

– Ett skönt jobbår är ett skönt liv där vi trivs, känner glädje och inte är stressade vare sig hemma eller på jobbet. En stor otjänst är att dela upp livet i ”arbetsliv” och ”privatliv”. Vi har ju bara ett liv och vi är alltid en och samma person, oavsett om vi är på jobbet eller hemma. Hur vi mår hemma påverkar hur du har det på jobbet, och vice versa. Så börja med att se tillvaron ännu mer som en helhet och sluta säga att du ska må bra ”senare”.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet