Klippen på Youtube blev deras extrajobb
Youtube firar fem år i Sverige. Under åren har videosajten odlat många nya stjärnor. Ett stjärnskott är svenska I Just Want To Be Cool – unga youtubare som redan har filmskapande som extrainkomst.
Bakom I Just Want To Be Cool står Vallentunakillarna Joel Adolphson, 20, Emil Beer, 18, och Victor Beer, 21. Filmintresset har alltid funnits men för drygt ett år sedan satsade de på att göra en Youtubekanal med sina humorsketcher. Den blev snabbt en succé.
I dag har deras kortfilmer visats nästan tolv miljoner gånger på Youtube och kanalen har fler än 88 000 prenumeranter.
– När vi började fanns det ingen riktig konkurrens med sketcher på svenska, vi hade väldig tur. Vi kom i rätt tid, förklarar Victor Beer.
Tack vare framgången kan de nu tjäna pengar på sin filmhobby. Annonsintäkterna från Youtube motsvarar ett extrajobb och räcker till inköp av filmutrustning.
Men pengar har aldrig varit det viktiga för I Just Want To Be Cool.
– Om man bara gör det för pengarna så kommer man inte att bli känd, för då kan man inte få den här känslan i filmerna som jag tror krävs för att någon ska vilja titta på det, säger Emil Beer.
– Vi gjorde det inte heller för att tjäna pengar eller för att bli kända. Vi tycker bara att det är så roligt att göra humorsketcher och sedan kom det här som ett plus, säger Joel Adolphson.