Emil Beer, 18, Joel Adolphson, 20, och Victor Beer, 21, från Vallentuna gör kortfilmer på den egna Youtubekanalen under namnet I Just Wanna Be Cool. Deras klipp har nu visats nästan tolv miljoner gånger.
Emil Beer, 18, Joel Adolphson, 20, och Victor Beer, 21, från Vallentuna gör kortfilmer på den egna Youtubekanalen under namnet I Just Wanna Be Cool. Deras klipp har nu visats nästan tolv miljoner gånger.
Foto: Isabel Svensson

Klippen på Youtube blev deras extrajobb

Youtube firar fem år i Sverige. Under åren har videosajten odlat många nya stjärnor. Ett stjärnskott är svenska I Just Want To Be Cool – unga youtubare som redan har filmskapande som extrainkomst.

Bakom I Just Want To Be Cool står Vallentunakillarna Joel Adolphson, 20, Emil Beer, 18, och Victor Beer, 21. Filmintresset har alltid funnits men för drygt ett år sedan satsade de på att göra en Youtubekanal med sina humorsketcher. Den blev snabbt en succé. 

I dag har deras kortfilmer visats nästan tolv miljoner gånger på Youtube och kanalen har fler än 88 000 prenumeranter.

– När vi började fanns det ingen riktig konkurrens med sketcher på svenska, vi hade väldig tur. Vi kom i rätt tid, förklarar Victor Beer. 

Tack vare framgången kan de nu tjäna pengar på sin filmhobby. Annonsintäkterna från Youtube motsvarar ett extrajobb och räcker till inköp av  filmutrustning. 

Men pengar har aldrig varit det viktiga för I Just Want To Be Cool. 

– Om man bara gör det för pengarna så kommer man inte att bli känd, för då kan man inte få den här känslan i filmerna som jag tror krävs för att någon ska vilja titta på det, säger Emil Beer.

– Vi gjorde det inte heller för att tjäna pengar          eller för att bli kända. Vi tycker bara att det är så roligt att göra humorsketcher och sedan kom det här som ett plus, säger Joel Adolphson.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla.

Fler artiklar inom Söka jobb