Foto: Scanpix

Jobbcoacherna blir rikare – men ger inte fler jobb

Det går bra för de privata företag som anlitas av Arbetsförmedlingen för att hjälpa arbetslösa till jobb. Åtminstone om man ser till vinstmarginalerna. Men det går sämre med uppdraget – att få fler arbetslösa i jobb. Efter fem år har reformen inte gett någon större effekt, visar Metros granskning. 

Tanken med kompletterande aktörer var att anpassa tjänster som rehabilitering, jobbcoachning eller så kallade etableringslotsar utifrån varje individs specifika behov. Genom att hitta nya lösningar  skulle den arbetssökandes möjligheter att få ett arbete förbättras.

Fem år sedan reformen genomfördes har jobbchanserna bland de som deltagit i verksamheterna ökat högst marginellt. Mellan åren 2010 till och  2012 fick var tredje av de totalt 303 000 deltagare hjälp ut på arbetsmarknaden inom tre månader efter dessa åtgärder. 

Enligt Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, som utvärderat effekterna av satsningen, de privata tjänsterna inte gett någon större utdelning. 

– Det är ungefär samma utfall som om man går hos Arbetsförmedlingen, säger pressekreterare Sara Martinsson på Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, till Metro.

Under samma  treårsperiod betalade Arbetsförmedlingen närmare 3,7 miljarder till de privata aktörerna, vilket motsvarar 12 000 kronor per person. Slår man ut miljarderna på antalet personer som fått jobb inom tre månader blir prislappen 37 600 kronor.

Enligt en granskning som SVT gjort har bolagen samtidigt gjort stora vinster på sina uppdrag för Arbetsförmedlingen. Bland de 20 mest anlitade företagen har flera en vinstmarginal på mellan 20 och 30 procent.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Fler artiklar inom Söka jobb