Gunnel Saric levde förr på smärtstillande för att klara av jobbet. I dag ser hon smärtan som en sparringpartner.
Gunnel Saric levde förr på smärtstillande för att klara av jobbet. I dag ser hon smärtan som en sparringpartner.
Foto: Marie Kjellander

Lär känna smärtan och slipp lidandet

Ont i nacken på jobbet? Axlarna? Ryggen? Gunnel Saric menar att vi inte ska fly smärtan – utan bli vän med den.

Smärtor i nacke, axlar och rygg – och andra besvär – kan terrorisera arbetsdagarna. Du har ont, men är ändå kapabel att vara på jobbet och förväntas presentera och koncentrera dig trots plågan.

Gunnel Saric har själv lidit av smärta i olika former i många år. Hade migrän i tonåren, ischias efter förlossningen och senare diagnostiserad med fibromyalgi, artrit och ulcerös colit.

– Tidigare försökte jag fly. Jag såg smärtan som en fiende.

Hon levde på smärtstillande för att kunna gå till sina jobb som servitris, sedan administratör efter ett diskbråck. Men till slut sa kroppen helt ifrån.

- Jag förde en kamp för livet i en sjukhussäng. Då insåg jag att jag måste ta itu med orsakerna till smärtan. 

Hon fick insikten att se smärtan som en vän, en sparringpartner.

- I den insikten övergick smärtan från att vara ett lidande till ett tillstånd jag kunde leva med.

I juni släpper hon boken ”Min vän Smärtan”, där hon delar sina erfarenheter och ger råd om hur vänskapen till smärtan kan utvecklas:

- Att lyssna på min kropps signaler har gett mig en bättre hälsa. Nu känner jag kärlek till min kropp, med alla skavanker, och därmed också smärtan som bor i den. Fråga smärtan vad den vill, vad du bör förändra.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Du behöver inte gå skogspromenader och lyssna på fridfull julmusik för att vila upp dig ordentligt i jul.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Leila Söderholm har skrivit boken ”Smygträning” och menar att de små rörelserna i vardagen gör mer skillnad än vi tror.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa