Magnus Orest har möjlighet att jobba hemifrån, men helst jobbar han ändå på jobbet. foto:
Magnus Orest har möjlighet att jobba hemifrån, men helst jobbar han ändå på jobbet. foto:
Foto: Marie Kjellander

Jobba hemma populär förmån

Vill du jobba utanför kontoret? Du är inte ensam. Önskemålet toppar listan över de mest attraktiva jobbförmånerna.

Femtusen unga yrkesverksamma akademiker har i undersökningen Career Index tillfrågats om vilka jobbförmåner som är mest attraktiva. 

1: Möjlighet att jobba hemifrån eller från annan plats.

2: Friskvårdsbidrag. 

3: Förmånliga pensionsavtal.

4: Attraktiv föräldrapolicy.

5: Träna på arbetstid.              

6: Sjukvårdsförsäkring.           

7: Kontinuerliga teamaktiviteter

8: Fritt mobilabonnemang.

9: Tjänstebil.

10: Rabatter via arbetsplatsen.

Magnus Orest, systemutvecklare på SOS Alarm, har den populäraste förmånen:

– Av naturliga skäl har bara några få av mina kolleger möjligheten att jobba hemifrån. Jag har en tjänst som tillåter att många arbetsuppgifter görs i princip var som helst, så länge som jag kan koppla upp mig mot intranätet och är tillgänglig. 

– Uppgifter som kräver grubblande är ibland lättare att beta av i lugn och ro, medan annan problemlösning går bättre när jag har folk omkring mig. Själv gillar jag den sociala aspekten på jobbet, och jobbar helst därifrån.

Att han fått friheten att välja var han jobbar sänder ett viktigt budskap från arbetsgivaren, menar han:

– Man visar sitt förtroende för att jag och andra gör vårt jobb och är självgående. 

Fotnot: Career Index tas fram av kommunikations- och employer brandingföretaget Communication.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet