
Hitta lösningarna i stället för att klaga
Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.
– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.
En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå.
– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.
På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:
– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.
– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.