Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de 
saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Foto: Marie Kjellander

Hitta lösningarna i stället för att klaga

Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.

– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.

En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå. 

– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.

På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:

– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.

– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

”Jag är en arbetsmyra – man får inget gratis”

I högstadiet började Gabriel Yilmaz, 26, leka med tanken på att bli fastighetsmäklare. I dag omnämns han som en av Sveriges hetaste i yrket efter att ha...

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Lär dig jobba som en lobbyist

Lär dig jobba som en lobbyist

Tänk som en lobbyist på jobbet. Då ökar dina chanser att driva igenom dina idéer. Årets Lobbyist 2010 avslöjar knepen.

Fler artiklar inom Personlig utveckling