Jonne Kodu är systemutvecklare som ofta kände sig stressad av att tiden inte räckte till. Men efter lite avbrotts-
reparation har han blivit mer harmonisk och mer effektiv.
Jonne Kodu är systemutvecklare som ofta kände sig stressad av att tiden inte räckte till. Men efter lite avbrotts- reparation har han blivit mer harmonisk och mer effektiv.
Foto: Urban Brådhe

Avbrottsreparera dina arbetsdagar

Vill du spara tid och bli mindre stressad under arbetsveckan? Ta tag i avbrotten.  Jonne ”avbrottsreparerade” sin jobbvecka.

Avbrott under arbetsdagen – alltifrån sms, dörrknackningar, telefonsamtal och mejl till att ”sticka emellan” med en sak eller oväntade omprioriteringar – gör att vi tappar både tempo och koncentration.

Att först komma upp i fart med en uppgift, sedan tvärbromsa, och därefter växla upp igen, för att sedan stanna igen, gör att flytet försvinner. 

– Det tar genomsnitt 45–90 sekunder innan vi är 100 procent inne i uppgiften igen, säger effektivitetsexperten Patrik Sandberg.

I värsta fall börjar vi göra helt andra saker och skjuta på det som borde bli gjort.

– Det är vanans makt som styr oss att kolla mejl, sms och så vidare. Tio avbrott om dagen leder till en vecka förlorad tid per år. Den goda nyheten är att vanor går att bryta.

Jonne Kodu, systemutvecklare med kundansvar på IP-telefoniföretaget OptiMobile, upplevde förut att dygnets timmar inte räckte. Ofta kände hans sig stressad.

Efter att han avbrottsreparerade sina arbetsdagar är han mer harmonisk, balanserad och effektivare.

– Jag har minimerat frekvensen av många avbrott i mitt jobb, och gör dem kortare. Till exempel buntar jag numera ihop olika typer av frågor, vilket minskar behovet av många möten och samtal. Och jag använder inte längre avbrott som ursäkt för att börja med något annat än det jag har planerat. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Annons
Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Det finns inte ett sätt att vara en duktig säljare – men det gäller att vara en bra lyssnare och att hitta sin egen styrka. Det menar Erik Berthagen som, i

Annons
Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Jobbar du som lärare eller inom vård och omsorg och vill jobba hos en prisbelönt och grym arbetsgivare ska du söka dig till Zest bemanning.

Experten: Så är du en bra medarbetare – enligt chefen

Experten: Så är du en bra medarbetare – enligt chefen

Emma Phil, karriärcoach och föreläsare, ger sina bästa tips och råd på hur du kan hjälpa till att skapa en bra arbetsplats.

Entreprenören tipsar: Så får du lyxlön innan du fyller 30

Entreprenören tipsar: Så får du lyxlön innan du fyller 30

Drömmer du om en lägenhet i centrala stan? Eller att få resa jorden runt? Såhär får du lyxlönen!

Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

Osäker på vad du bör jobba med? Entreprenören Tai Lopez ställer fem frågor för att lista ut vad man är bäst lämpad till i yrkesväg.

11 Ted Talks som peppar dig i karriären!

11 Ted Talks som peppar dig i karriären!

Har du svårt att lista ut vad för slags jobb som skulle passa dig? MetroJobb har listat 11 Ted Talks för att motivera dig.

Fler artiklar inom Personlig utveckling