Bästa tipset för att klättra: Var generös
Vill du få fler möjligheter i karriären, tjäna mer och må bättre? Hjälp andra.
De som lyckas bäst i arbetslivet är de mest generösa, visar forskningen.
– Du behöver inte bli Moder Teresa. Det handlar om att ge av sin tid, energi, kunskap, idéer och kontakter, säger Adam Grant, professor i organsiationspsykologi och författare till boken ”Give and take”.
Boken går igenom forskning där tre olika typer av attityder på jobbet har kartlagts:
• Den tagande attityden: Innebär att du ser till att få rejält tillbaka om du gör en insats. Du vill själv få ut mer än vad det kostar.
• Den matchande attityden: Du hjälper till om du kan förvänta dig lika mycket tillbaka.
• Den givande attityden: Här är kostnadskalkylen annorlunda. Om vinsten -- för andra -- överträffar kostnaden för dig känns det som en bra deal att hjälpa till.
När tester har genomförts bland de mest framgångsrika i olika yrkesgrupper har det visat sig att de flesta i dessa toppskikt är ”givare”.
-- Exempelvis bland toppsäljarna sålde denna grupp 50 procent mer årligen än ”tagarna” och ”matcharna”.
Mikki Kostic är frilansande bartender på bland annat Slagshuset i Malmö och tror stenhårt på generositet i stort och smått:
-- Om jag till exempel blir tillfrågad om jobb, men är bokad på annat, försöker jag själv hjälpa personalansvarige att hitta någon annan. Jag har ett stort kontaktnät och hjälper gärna till.
Så leder generositet till framgång
Se upp för fällan
Givarna är högst representerade bland de mest framgångsrika i olika yrkesgrupper -- men också bland dem som tjänar sämst och blir mest utbrända. Att ge mycket till mottagare som antingen inte värdesätter eller får en effekt av dina insatser är en fälla.
Satsa på 5-minuterstjänster
5-minuterstjänsten handlar om att leta upp små, snabba saker du kan göra som har stor effekt för andra, till exempel introducera två personer för varandra som strävar åt samma mål, eller dela med dig av en specifik kunskap.
Bli hjälten
Ibland uppstår en situation på jobbet då en viss uppgift stinker. Ingen vill ta i den. Uppskattningen kommer att bli stor hos kolleger och chefen om du kliver fram. Ta uppgiften -- och hitta ett sätt att göra uppgiften meningsfull och intressant.
Källa: Boken "Give and take" av Adam Grant. Ett kostnadsfritt test som visar om du i första hand är en givare, tagare eller matchare finns på http://www.giveandtake.com/