Jackie Kothbauer är aktuell med boken ”Nätsmart” som ger tips om hur vi  blir upptäckta på framtidens 
arbetsmarknad.
Jackie Kothbauer är aktuell med boken ”Nätsmart” som ger tips om hur vi blir upptäckta på framtidens arbetsmarknad.
Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

Så får du framtidens bästa jobb

Du riskerar att bli chanslös att få jobb om tio år. Varningen kommer från nätstrategen Jackie Kothbauer. Här berättar hon varför du blir snuvad på de åtråvärda jobben – och vad du kan göra åt det.

- Det finns en sak som alla behöver inse: Om tio år finns inga jobb att söka längre. Jo, de okvalificerade, de kommer att läggas ut på annons, men inte de roliga med bra villkor, säger Jackie Kothbauer, som i sin nya bok ”Nätsmart” ger oss tips om hur vi blir upptäckta av arbetsgivare och får chansen till de bästa jobben. 

Utvecklingen syns redan nu: Drygt 70 procent av jobben tillsätts genom att arbetsgivare och jobbsökare hittar varandra utanför de traditionella jobbsökarkanalerna. Vid sidan om spontanansökningar, familj och vänner och tidigare anställda är sociala medier den nya ”arbetsförmedlingen”. 

- Nya medarbetare letas upp med allt större skicklighet via olika former av nätverk och nätverksgrupper online och offline.  Vi har bara sett början på den utvecklingen.

I det här jobblandskapet gäller det att se till att ens namn dyker upp när rekryteraren börjar leta. Och här gäller det att använda en smart strategi, menar Jackie Kothbauer.

Nummer ett är att hamna på radarn. En bra nätprofil i sociala medier som presenterar din kompetens är näst intill ett krav.

– Den som är bra på att koppla upp sitt kontaktnät får ytterligare en fjäder i hatten.

För det andra gäller det att dina spår i nätverken på webben är tilltalande för arbetsgivarna. 

Alla googlar dig för att upptäcka eventuella obehagliga överraskningar. 

- Intrycket du ger på den sociala webben blir ditt cv, och är mycket mer avslöjande än ett traditionellt tillrättalagt cv. Du behöver se upp med fällorna och göra de 10 procent som ger 90 procent av effekten, menar Jackie Kothbauer.

Fällor som
snuvar dig på jobbet

Inaktivitet på
den sociala webben

1

”Eftersom jobben i en allt högre utsträckning inte går att söka (se artikeln här intill) krävs att du både blir hittad och visar upp dina bästa sidor på nätet. Det gäller att ge intryck av att hänga med i din tid. Om du ännu inte är aktiv på den sociala webben drar många rekryterare följande slutsatser: Det här tycks vara en person som inte medveten om vad som gäller nuförtiden, kanske är han/hon förändringsobenägen generellt, kanske saknas social intelligens.”

Lämna riskfyllda spår

2

”Rekrytering handlar till stora delar om att eliminera risker. Allt du säger på nätet sparas för all framtid, och rekryterarna kontrollerar och analyserar dina aktiviteter. En sak som kontrolleras är vilket omdöme du har visat i statusuppdateringar, kommentarer på andras inlägg och bilder du har lagt ut. En fara är att upplevas för kategorisk eller drastisk när det gäller politik, religion eller barnuppfostran. Om du gör människor upprörda på nätet, kommer samma sak att ske när du blir anställd? När det gäller din spetskompetens och dina talanger bör du sticka ut från mängden även på webben, annars bör du ge ett så ”riskfritt” intryck som möjligt. Låt alla i stället veta att du löptränar, är med i Bris och njuter av frukosten på söndagarna.”

Uttrycka desperation

3

”Det sista en hr-människa vill ha in är en person som inte verkar få jobb på annat håll. Gå därför aldrig ut öppet på den sociala webben och säg att du söker jobb. Gör det via privata meddelanden och slutna grupper och nätverk i stället. Var aktiv på andra sätt. Skriv uppdateringar som visar att du har koll på branschnyheterna. Du kan ge vinkar om att du är sugen på nya möjligheter och utmaningar, men vältra dig inte din arbetslöshet.”

Källa: Jackie Kothbauer, författare till boken ”Nätsmart” som utkommer om ett par veckor.

3 steg att börja med

• 1. Hitta dina nyckelord. Tre ord som beskriver vad du gör, och tre om hur du är. Det är ditt svar på frågan: berätta om dig själv. Orden ska vara sådana som en rekryterare skulle söka på om de ville hitta en person som du. Om du exempelvis vill arbeta med mobil media: googla nyckelord, eller hashtag, till exempel #mobilmedia #mobilmarknadsföring.

• 2. Använd nyckelorden. Lägg nyckelorden och ett kort cv i din mejlsignatur, Facebook (under ”Om/Arbete & Utbildning”) och Linkedin. Använd dem överallt i sociala medier och alla sammanhang du kan tänka dig. Bygg ditt personliga varumärke genom att alltid ha en kort presentation av dig själv tillgänglig.

• 3. Underlätta kontakten. Lägg in en mejladress kopplad till Facebook och Linkedin. Många missar det och därmed stängs en kontaktväg. Finns det kanaler eller forum i din bransch där ”alla” är med? Se till att synas där.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Fler artiklar inom Söka jobb