Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Foto: TT Bild

Ordning och reda ger ny jobbenergi

Har du papper, lappar, filer och mappar liggandes lite överallt på skrivbordet och
i datorn? Det är dags att ta tag i det.  Så här kan du få ordning och reda – på 60 minuter.

Sätt klockan när du kommer till jobbet i dag och röj så det ryker.

– Om det inte skulle passa just i dag, avsätt då en tid i kalendern, helst en tid då du inte blir störd. Kanske tidigt på morgonen eller sen eftermiddag, säger Brita Hahne, ordning och reda-expert i sitt egna företag Smpl.

Röjningen är förstås frivillig, men många upplever en extra kick efteråt samtidigt som insatsen minskar passivt energi- och tidsläckage under arbetsdagarna.

Så varför inte kavla upp skjortärmarna och få saken ur världen så fort som möjligt?

– Studier har visat att vi tillbringar runt 15 dagar per år åt att leta efter saker och dokument.

Ta gärna en före-bild innan du sätter igång, så kan du se skillnaden efteråt och känna dig stolt över resultatet, tipsar Brita Hahne.

– Stäng också av mobilen och mejlen, och – om det går – stäng dörren. Sen kan du sätta igång.

Vilka fallgropar bör man se upp för i samband med röjningen?

-- Det är lätt att fastna i en intressant artikel, bok eller dokument, som man antingen börjar läsa eller börjar jobba med. Men lägg det 
i stället i en ”att läsa igenom senare”-hög och skriv ner eventuella Att göra-uppgifter på en lapp så länge, så att du blir klar med röjningen.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Juristen: Allt du behöver veta om dina rättigheter som praktikant

Juristen: Allt du behöver veta om dina rättigheter som praktikant

Metrojobb har ställt de viktigaste praktikfrågorna till Louise Dufwa, jurist på Avtal24, för att ta reda på vad som gäller.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så vet du att du har en chef som inte borde vara chef

Så vet du att du har en chef som inte borde vara chef

Vi har alla mött cheferna som får oss att undra ”hur sjutton blev du chef?”. Tyvärr finns det många som har blivit ledare av helt fel anledningar.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet