Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Allt fler företag jobbar med employer branding, alltså sitt arbetsgivarvarumärke, för att locka till sig talanger. I Sverige har koncernen PostNord (tidigare Posten) jobbat med employer branding i flera år.

– Vi är ofta med i olika tidningsbilagor, där vi låter unga medarbetare dela med sig av sina erfarenheter av att arbeta hos oss. Vi tar också emot studenter som gör sina examensarbeten och som på så sätt får inblick i vårt arbete, säger Angelica Björkbom, HR-chef på PostNord.

I oktober förra året fick Anna Andelius, 34, jobb som Nordisk kommunikatör på PostNord Logistics.

– Jag läste Dagens Industri och där såg jag ofta PostNord presentera glada medarbetare med en mängd olika titlar och tjänster prata om koncernen. Det lockade mig.

Vid den tiden jobbade Anna på Investors kommunikationsavdelning och sökte tjänsten som nordisk kommunikatör bland 350 andra. 

Tuffa antagningstester väntade: först två intervjuer på rekryteringsbyrå och sedan ytterligare en presentation för chefer i Oslo. 

– Jag gjorde en ganska dålig presentation den gången, men jag tror att min chef uppskattade att min sista bild hette ”Kärlek”. Jag försökte argumentera för att goda ledare agerar anspråkslöst och kärleksfullt gentemot medarbetare för bolagets bästa, säger Anna Andelius. 

Efter ytterligare en intervju var tjänsten hennes och nu jobbar hon med att föra samman femton företagskulturer och fem landskulturer i företagets nya varumärke.

– I framtiden drömmer jag om en roll som kombinerar affärsstrategi med kommunikation, något som idag ofta är två olika personer.

Employer branding allt viktigare för företagen

– Konkurrensen om talangerna är tuff redan idag – och kommer att bli mycket tuffare de kommande tio åren på grund av att många går i pension, speciellt inom offentlig sektor, säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum, som varje år listar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Konsult- och revisionsföretag har länge förstått vikten av att jobba med employer branding, men de senaste tio åren har det blivit allt viktigare för företag inom alla branscher. 

Extra viktigt är det för företag som slåss om små talangpooler, till exempel företag som rekryterar många ingenjörer. 

– Många unga människor har en idealistisk ådra. Det ställer krav på arbetsgivarna att tydligt visa sina värderingar och vilket samhälle de vill hjälpa till att skapa. Sådana arbetsgivare kommer att sticka ut från mängden och är vinnarna på framtidens talangmarknad, säger Claes Peyron.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Sökes: Vardagshjälte som vill vara med och skriva #jagärhär-boken

Sökes: Vardagshjälte som vill vara med och skriva #jagärhär-boken

Initiativet #jagärhär har tagit över kommentarfälten på sociala medier, nu ska de skriva en bok och du kan vara med

Så söker du ett jobb du inte är kvalificerad för

Så söker du ett jobb du inte är kvalificerad för

Ditt drömjobb ligger ute just nu, men du märker att du inte möter kvalifikationerna? Vad göra?

6 misstag du ska undvika när du har ett jobb – men söker ett nytt

6 misstag du ska undvika när du har ett jobb – men söker ett nytt

Att leta efter ett nytt jobb när du redan har ett kan vara knepigt. Här är några saker du bör tänka på.

Så tackar du nej till ett jobberbjudande

Så tackar du nej till ett jobberbjudande

Ibland går det trögt, men ibland går det också bra – lite för bra. Om du har flera jobberbjudande så måste du tacka nej till några.

Fler artiklar inom Söka jobb