Marknadsför dig själv med hjärtat
Svårt att sticka ut i mängden? Satsa på att söka jobb med hjälp av smart gerillamarknadsföring.
– Kom ihåg att ha kul. Humor smittar, säger Kjell Dahlin.
Johan Ekroth hade precis blivit pappa när han blev av med jobbet som PR-konsult. Hans gerillamarknadsföringsidé var att den som kunde tipsa om jobb som kunde leda till anställning vann en kitesurfingkurs – ledd av Johan Ekroth själv. Inom en månad fick han jobb som kommunikationsansvarig på företaget Addnature.
I tider när allt fler jobbsökare slåss om vem som höjer rösten mest kan det löna sig att synas på smarta sätt. Gerillamarknadsföring som begrepp myntades av Jay Conrad Levinson i USA i mitten av 90-talet och handlar om att marknadsföra sig med hjälp av kreativitet i stället för med en stor budget.
– I stället för att köpa reklam skapar man den själv. Man kommunicerar på ett unikt och okonventionellt sätt för att få positiva ringar på vattnet i sociala medier, säger retorikkonsulten Kjell Dahlin på byrån Popretorik.
I dag är det mest små företag med obefintlig marknadsföringsbudget som jobbar med gerillamarknadsföring, men även större företag hakar på trenden.
Han råder gerillamarknadsförare att tänka mer med hjärtat än hjärnan när det gäller idéer till sin gerillamarknadsföring.
– Vi går mot en framtid där informationsflödet bara ökar, produkter blir allt mer lika konkurrenter emellan. Arbetsgivare kommer alltmer att söka medarbetare som har förmågan att bygga starka varumärken och leva företagskulturen, säger Kjell Dahlin.
Så använder du gerillamarknadsföring
Hitta en unik nisch
Lär dig allt om den. Fundera på vad du kan och vad du kan tänka dig att göra jobbmässigt. Hur ska du få andra att prata om dig och vilja hjälpa dig? Paketera ihop allt till en kampanj och sprid den så mycket som det bara går.
– Fråga gärna vänner och omgivningen vad de anser om ditt budskap innan du sprider den så att du inte riskerar negativ publicitet, säger Kjell Dahlin.
Våga vara personlig
I julas skickade Johanna Wahlin Eriksson, 23, egengjorda julkort till potentiella arbetsgivare där hon slog in sitt cv.
– Korten hade jag pysslat själv som ett bevis på min kreativitet. Mitt bifogade cv var hopvikt och inslaget i rött snöre som ett paket. Jag använde julen och julkort som en ursäkt för att få slippa mejl och mallar och kunna skicka en mer unik spontanansökan, säger Johanna Wahlin Eriksson.
Titta framåt
Intressera dig för hur din bransch kommer att se ut om ett år, om fem år, om tio år – så ser du hur du behöver förändras för att vara konkurrenskraftig.