– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Social kompetens är inte att vara pratglad

Social kompetens står högt i kurs hos många företag. Men det betyder inte att du måste vara ett mingelproffs. 

Exakt vad social kompetens innebär beror lite på vem man frågar. Fast en sak är experterna ense om. Det är inte samma sak som pratglad och utåtriktad. 

Ändå är det många som tror det.

− Sanningen är att du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, beteendevetare och coach på Unionen.

Arbetsgivare menar ofta någon som är bra på att samarbeta och kommunicera, som snabbt kan anpassa sig till nya människor, se vad situationen kräver och läsa av kulturen på en arbetsplats. 

Motsatsen är någon som har svårt att lyssna och förstå andras perspektiv.

Så varför är social kompetens så viktigt?

− En anledning är att det blivit vanligare att arbeta i projekt, ofta med olika personer varje gång, och ibland även med kunder och leverantörer. Tiden då vi jobbade med samma människor år efter år är förbi, säger Monica Fagerström. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

2 anledningar till att du aldrig ska säga:

2 anledningar till att du aldrig ska säga: "Jag tar vilket jobb som helst!"

Att söka jobb kan vara just det – jobbigt. Men att tillslut säga att du tar vilket jobb som helst kan vara att göra dig själv en otjänst.

Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

Osäker på vad du bör jobba med? Entreprenören Tai Lopez ställer fem frågor för att lista ut vad man är bäst lämpad till i yrkesväg.

11 Ted Talks som peppar dig i karriären!

11 Ted Talks som peppar dig i karriären!

Har du svårt att lista ut vad för slags jobb som skulle passa dig? MetroJobb har listat 11 Ted Talks för att motivera dig.

Experten: Så är du en bra medarbetare – enligt chefen

Experten: Så är du en bra medarbetare – enligt chefen

Emma Phil, karriärcoach och föreläsare, ger sina bästa tips och råd på hur du kan hjälpa till att skapa en bra arbetsplats.

Fler artiklar inom Personlig utveckling