– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Social kompetens är inte att vara pratglad

Social kompetens står högt i kurs hos många företag. Men det betyder inte att du måste vara ett mingelproffs. 

Exakt vad social kompetens innebär beror lite på vem man frågar. Fast en sak är experterna ense om. Det är inte samma sak som pratglad och utåtriktad. 

Ändå är det många som tror det.

− Sanningen är att du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, beteendevetare och coach på Unionen.

Arbetsgivare menar ofta någon som är bra på att samarbeta och kommunicera, som snabbt kan anpassa sig till nya människor, se vad situationen kräver och läsa av kulturen på en arbetsplats. 

Motsatsen är någon som har svårt att lyssna och förstå andras perspektiv.

Så varför är social kompetens så viktigt?

− En anledning är att det blivit vanligare att arbeta i projekt, ofta med olika personer varje gång, och ibland även med kunder och leverantörer. Tiden då vi jobbade med samma människor år efter år är förbi, säger Monica Fagerström. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Så lär ni er att  dra åt samma håll

Så lär ni er att dra åt samma håll

Kör du och kollegerna sina egna race på jobbet? Eller är ni som ett fotbollslag som drar åt samma håll?

Välj din jobbtitel och bli mer kreativ

Välj din jobbtitel och bli mer kreativ

Vilken jobbtitel skulle du ge dig själv -- om du själv fick välja? Robin Persson har valt att kalla sig ”nodemaster”.

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Fler artiklar inom Personlig utveckling