Experten svarar på läsarnas jobbfrågor
Hur får jag mitt CV att sticka ut i mängden? Går det att lära sig att mingla? Och vad ska jag läsa på om företaget inför jobbintervjun? Idag svarar Metrojobbs karriärscoach Nina Jansdotter på läsarnas frågor.
Fråga: Jag har förstått att det är viktigt att ett CV sticker ut och att man har säljande rubriker, men hur skriver man då? Jag skickar ut samma CV till alla jobb jag söker och använder helt vanliga rubriker.
”Erik”
Svar: Du kan absolut ha en grundmall, men sedan är det viktigt att du anpassar ditt CV till jobbet du söker. Ett sätt att göra ett CV mer säljande, och även mer lättläst för stressade rekryterare, är att utveckla och förbättra dina rubriker.
De vanligaste CV-rubrikerna brukar handla om tidigare anställningar, språkkunskaper, datakunskaper, utbildningar och referenser. För att göra ditt CV mer unikt kan du använda rubriker som till exempel handlar om dina karriärmål, främsta kompetenser, eller speciell expertis.
Sammanfatta även de färdigheter och erfarenheter som är mest värdefulla för jobbet du söker. Då blir det lätt för rekryteraren att förstå vad du kan tillföra.
Fråga: I min bransch finns det tyvärr inte så många jobb utannonserade, så jag vill bli bättre på att mingla. Till saken hör dock att jag är blyg och tycker det är jobbigt att prata med människor som jag inte känner. Därför brukar jag undvika det. Vad har du för tips?
”Noomi”
Svar: Du är inte ensam, det är många som tycker det är jobbigt att mingla. Men kom ihåg att nervositeten oftast inte märks av andra, och att övning ger färdighet.
Mitt bästa tips är att gå på mingel med en framåt och utåtriktad person som du redan känner, och be personen introducera dig till kontakter i sitt nätverk.
Innan du går dit kan du också träna på att besvara vanliga frågor som ”vad gör du?”. Ett annat tips är att vara där i tid så att du hinner vänja dig vid miljön, då kommer du också att känna dig mer trygg när det börjar dyka upp folk.
Om det känns jobbigt att bara stå rakt upp och ner med ett glas kan du fråga värdarna om du kan hjälpa till med något, och på så sätt komma in mer naturligt i sammanhanget.
Fråga: Jag har blivit kallad på intervju och vill vara väl förberedd. Vad anser du att jag behöver kolla upp?
”Sven"
Svar: Bra att du vill vara påläst, för då verkar du mer engagerad. Sök på nätet efter företagets affärsidé, kunder, samarbetspartners, historia och bakgrund, och läs senaste årsredovisningen.
Det kan också vara värdefullt att följa företaget på sociala medier. Försök även ta reda på mer informell information, som exempelvis klädkod, ledarskapskultur och personalpolitik.