Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Foto: Urban Bråde

Vänskap på jobbet viktigt för svenskarna

Svenskarna blir lyckliga av vänskap med arbetskamraterna. Det visar en internationell undersökning. Yngre lägger dessutom större vikt vid relationerna med sina kollegor än vad äldre gör. 

Hela 65 procent av svenskarna säger sig bli lyckliga av vänskap med kollegorna. I alla fall enligt en internationell undersökning som karriärsnätverket LinkedIn har gjort, där Sverige hamnar i topp.

- Jag tror det beror på att svenskt arbetsliv inte är lika hierarkiskt som i andra länder. I hierarkiska företag är konkurrensen större, och folk är mer beroende av varandra för att avancera. Bestämmer man inte så mycket över varandra däremot är det enklare att utveckla vänskapsband, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms Universitet.

Vänskap på jobbet är dessutom betydligt viktigare för yngre personer än för äldre, enligt studien.

- Det kan bero på att äldre ofta har familj och väl etablerade nätverk, medan yngre personer har större behov av nya kontakter och information för att gå vidare i livet och karriären, säger Gunnar Aronsson.

Undersökningen visar också att var femte svensk gärna stannar kvar efter arbetstid för att umgås med kollegorna. Love Grönvall och Jonas Brodin på .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, brukar träna tillsammans efter arbetstid.

- Att ha kollegor som jag umgås med även på fritiden gör det roligare att gå till jobbet helt enkelt, säger Love Grönvall

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet