Vad gör HR-avdelningen egentligen, undrar en läsare.
Vad gör HR-avdelningen egentligen, undrar en läsare.
Foto: All Over Press

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats? Annika Ahnlund, HR-expert på Metrojobb och som driver HRbloggen.se, svarar på läsarnas frågor. 

Fråga: Förr hade vi en personalchef och en personalavdelning som var till för personalen. Nu kallar de sig HR och det är oklart vem de är till för. Kan du som "HR-expert" förklara skillnaden?
"Åsa"

Svar: I en tid när det mesta går att kopiera är personalen företagens absolut viktigaste resurs. HR är en förkortning av engelska termen Human Resources och är till för att hantera just de mänskliga resurserna.

Jämfört med den tidigare personaladministrativa avdelningen har HR-funktionen en mer strategisk roll. Detta för att säkra tillgången på den nyckelkompetens som krävs för att företag och organisationer ska nå sina affärsmål.

Här ingår att utarbeta processer för att attrahera, behålla, utveckla och engagera duktiga medarbetare – medan löner och andra personaladministrativa sysslor numera ofta outsourcas.

Som stödfunktion fungerar HR som interna konsulter. Med sin sakkunskap ska de vara ledning och chefer behjälpliga inom områden som rekrytering, kompetensutveckling, arbetsmiljö, omorganisation med mera.

Det är dock respektive chef som har själva personalansvaret för sina medarbetare. Det är viktigt att komma ihåg.


Fråga: Jag har fått frågan från min chef att ta över som arbetsledare för mina kollegor i höst. Stämmer det att jag då automatiskt tar på mig ett arbetsmiljöansvar?

"Tobbe"

Svar: Det här med arbetsmiljöansvar är en komplicerad fråga. Generellt gäller att arbetsgivaren har ett ansvar för sina anställdas arbetsmiljö. Här ingår bland annat att systematiskt förebygga ohälsa och olyckor och att följa arbetsmiljöreglerna.

Ytterst är det VD, eller motsvarande, som representerar arbetsgivaren och därmed har ansvaret. Men i praktiken behöver arbetsmiljöuppgifterna fördelas ut på den nivå i organisationen där de bäst hör hemma. Det vill säga - till den chef som leder det dagliga arbetet i praktiken

En förutsättning är dock att det först skett en tydlig delegering från överordnad chef, samt att den som övertagit arbetsmiljöuppgifterna fått de resurser, befogenheter och den kunskap som krävs för uppdraget.

Något automatisk arbetsmiljöansvar finns alltså inte. Din chef behöver först förtydliga vad som eventuellt gäller och ge dig de förutsättningar som krävs. Om inte, så ligger ansvaret kvar hos chefen eller dennes överordnade.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Det finns inte ett sätt att vara en duktig säljare – men det gäller att vara en bra lyssnare och att hitta sin egen styrka. Det menar Erik Berthagen som, i

Annons
Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Jobbar du som lärare eller inom vård och omsorg och vill jobba hos en prisbelönt och grym arbetsgivare ska du söka dig till Zest bemanning.

Lär känna dina kollegor – byt plats med dem!

Lär känna dina kollegor – byt plats med dem!

Det är lätt att fastna i rutiner. På Ford bestämde man sig för att röra om i grytan lite. Under en veckas tid bytte alla i företaget plats med varandra.

6 tips: Så jobbar du med någon du verkligen inte tycker om

6 tips: Så jobbar du med någon du verkligen inte tycker om

Det är omöjligt att komma överens med precis alla. Men när vi är på jobbet så finns det tillfällen då vi måste arbeta tillsammans med folk vi inte gillar.

9 personligheter som aldrig lyckas på jobbet

9 personligheter som aldrig lyckas på jobbet

Fegisen, den arroganta och offret. Vi har alla jobbat med dem. Och vi har alla stört oss på dem.

10 saker Sveriges bästa arbetsplatser gör för sina anställda

10 saker Sveriges bästa arbetsplatser gör för sina anställda

Maria Grudén, vd på Great place to work, avslöjar några av de viktigaste sakerna som de bästa arbetsplatserna gör för sina anställda.

Fler artiklar inom På jobbet