Foto: Alamy

Saker du absolut inte ska säga på möten

Framstår du som en idiot på jobbmötena? Retorikkonsulten Jonna Nyberg tipsar om saker du absolut inte bör säga.
- Sådant kan reta gallfeber på kollegorna, säger hon.

Dåligt förberedd inför mötet? Stressad? Upplever du att ingen lyssnar? Då riskerar du att komma med argument som varken är hållbara eller relevanta, ibland omedvetet.

Inom retoriken kallas det för fallasier.
- Sådant kan reta gallfeber på kollegorna, säger Jonna Nyberg, konsult på Retorikverkstaden.

Här är fyra vanliga fallasier att undvika

Pådyvling
Att tillskriva personer åsikter de kanske inte alls har. ”Men du tycker ju att alla mina förslag är dåliga”.

Bifurkation
Att påstå att det bara finns två alternativ, fast det förmodligen finns många fler. Antingen gör vi som jag säger och vinner förhandlingen, eller så går uppdraget till någon annan.”

Sluttande slätten
Påstå att ett visst beslut garanterat får vissa följder, fast det egentligen finns många andra saker som kan inträffa. ”Om vi tar det här beslutet får vi inga pengar kvar och då är det lika bra att strunta i hela projektet. ”

Martyrargumentet
Att spela på andras känslor för att få medhåll och empati. Vanligt när en person inte får sin vilja igenom.
"Jag tänker inte svara mer, du trycker alltid ner mig." Eller: "Det är lika bra jag säger upp mig, ni är ju ändå aldrig nöjda."

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet