Foto: TT

Arbetsmiljön som sänker produktiviteten

Nu är det bevisat. Arbetsmiljön har en direkt påverkan på företags produktivitet. - Lyssna på personalen, om de upplever ett problem så fixa det, säger professor Ulf Johanson.

Dålig fysisk arbetsmiljö ger dålig produktivitet. Det visar en stor studie från Nordiska Ministerrådet.

- Vi tittade på siffror från Arbetsmiljöundersökningen över 15 års tid och såg ett starkt samband mellan företagens lönsamhet och hur de anställda upplever sin fysiska arbetsmiljö, säger Ulf Johanson, professor emeritus i företagsekonomi, som varit med och tagit fram studien.

När det gäller kontor är belysning, ventilation, buller och de enskilda arbetsplatserna vanliga problemområden.

Kaj Frick, professor emeritus i arbetsvetenskap, menar att svenska företag gör mycket för att förbättra arbetsmiljön, men att en hel del kvarstår.

- Oftast ligger fokus på att få in mer folk på samma yta, säger han.

I öppna kontorslandskap är utmaningarna extra stora, speciellt om de fasta arbetsplatserna tagits bort.

- Det går att få till en bra arbetsmiljö där också, men det är knepigare. Alla har olika behov beroende på hur våra kroppar ser ut och vad vi upplever som störande, säger Kaj Frick.

Ulf Johansons råd till arbetsgivarna är konkret.
- Om personalen upplever ett problem bör du fixa det, åtminstone på sikt. Förmodligen är kostnaden väldigt liten i förhållande till produktivitetsförlusten, säger han.

* Nordiska Ministerrådet; Working Environment and Productivity

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet