Foto: TT

Arbetsmiljön som sänker produktiviteten

Nu är det bevisat. Arbetsmiljön har en direkt påverkan på företags produktivitet. - Lyssna på personalen, om de upplever ett problem så fixa det, säger professor Ulf Johanson.

Dålig fysisk arbetsmiljö ger dålig produktivitet. Det visar en stor studie från Nordiska Ministerrådet.

- Vi tittade på siffror från Arbetsmiljöundersökningen över 15 års tid och såg ett starkt samband mellan företagens lönsamhet och hur de anställda upplever sin fysiska arbetsmiljö, säger Ulf Johanson, professor emeritus i företagsekonomi, som varit med och tagit fram studien.

När det gäller kontor är belysning, ventilation, buller och de enskilda arbetsplatserna vanliga problemområden.

Kaj Frick, professor emeritus i arbetsvetenskap, menar att svenska företag gör mycket för att förbättra arbetsmiljön, men att en hel del kvarstår.

- Oftast ligger fokus på att få in mer folk på samma yta, säger han.

I öppna kontorslandskap är utmaningarna extra stora, speciellt om de fasta arbetsplatserna tagits bort.

- Det går att få till en bra arbetsmiljö där också, men det är knepigare. Alla har olika behov beroende på hur våra kroppar ser ut och vad vi upplever som störande, säger Kaj Frick.

Ulf Johansons råd till arbetsgivarna är konkret.
- Om personalen upplever ett problem bör du fixa det, åtminstone på sikt. Förmodligen är kostnaden väldigt liten i förhållande till produktivitetsförlusten, säger han.

* Nordiska Ministerrådet; Working Environment and Productivity

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet