Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så mycket ska du jobba varje dag

Är det mycket på jobbet? Ta en paus. Enligt en ny studie är de effektivaste personerna de som varvar 52 minuters jobb med 17 minuters vila.

Känner du dig effektiv när du jobbar stenhårt hela eftermiddagen? Tänk om. En studie som gjordes med appen Desk Time visar att de 10 procent mest effektiva deltagarna inte var de som jobbade längst eller mest, utan de som varvade 52 minuters jobb med 17 minuters paus. Annan forskning visar liknande resultat.

- Att jobba koncentrerat tar massor av energi, och för långa fokusperioder gör att du tappar koncentration och blir mer lättdistraherad. Under pausen får hjärnan återhämta sig, och det kan även generera nya insikter kring uppgiften du arbetar med, säger Tullan Widung, konsult på iManagement, som själva arbetar enligt Pomodoro metoden, med 25 minuters sprint följt av fem minuters paus.

Studien visar också att de effektivaste personerna inte surfade eller kollade mail under pausen, utan lämnade datorn helt.

- Ta en kopp kaffe, sträck på dig, titta ut genom fönstret, eller prata med en kollega, säger Tullan Widung.

Men hon menar också att det inte räcker med mikropauser för att bli mer effektiv.

- Effektivitet påverkas av många saker. Till exempel hur motiverad du är att utföra arbetsuppgiften, och hur bra du är på att styra din arbetsdag.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet