Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så mycket ska du jobba varje dag

Är det mycket på jobbet? Ta en paus. Enligt en ny studie är de effektivaste personerna de som varvar 52 minuters jobb med 17 minuters vila.

Känner du dig effektiv när du jobbar stenhårt hela eftermiddagen? Tänk om. En studie som gjordes med appen Desk Time visar att de 10 procent mest effektiva deltagarna inte var de som jobbade längst eller mest, utan de som varvade 52 minuters jobb med 17 minuters paus. Annan forskning visar liknande resultat.

- Att jobba koncentrerat tar massor av energi, och för långa fokusperioder gör att du tappar koncentration och blir mer lättdistraherad. Under pausen får hjärnan återhämta sig, och det kan även generera nya insikter kring uppgiften du arbetar med, säger Tullan Widung, konsult på iManagement, som själva arbetar enligt Pomodoro metoden, med 25 minuters sprint följt av fem minuters paus.

Studien visar också att de effektivaste personerna inte surfade eller kollade mail under pausen, utan lämnade datorn helt.

- Ta en kopp kaffe, sträck på dig, titta ut genom fönstret, eller prata med en kollega, säger Tullan Widung.

Men hon menar också att det inte räcker med mikropauser för att bli mer effektiv.

- Effektivitet påverkas av många saker. Till exempel hur motiverad du är att utföra arbetsuppgiften, och hur bra du är på att styra din arbetsdag.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet